Betalingsachterstand bij uw hypotheekverstrekker

U heeft een brief gekregen van Flanderijn omdat u een betalingsachterstand heeft bij uw hypotheekverstrekker. Heeft u vragen over de brief of de betalingsachterstand? Op deze pagina vindt u hierover meer informatie.

Wat is onze werkwijze

Als u een achterstand heeft in heeft betalen van uw hypotheek bij uw hypotheekverstrekker, dan melden zij dit bij ons. om de achterstand te kunnen betalen nemen wij contact met u op voor een oplossing. op basis van uw financiële situatie zullen we een oplossing bedenken waarbij de achterstand betaald kan worden en u uw woning behoudt. Dit kan doormiddel van een betalingsregeling waarbij u de achterstand in termijnen betaald. U betaalt dan uw lopende hypotheektermijnen samen met uw maandelijkse aflossing voor de achterstand. De hoogte van de maandelijkse aflossing wordt bepaald op basis van uw inkomsten en uitgaven. 

Lopende hypotheek

De achterstand die u heeft opgelopen kan gaan over een lopende hypotheekschuld. Dit betekent dat de maandelijkse termijnen van de hypotheek niet worden betaald. Gaat de uw achterstand over een lopende hypotheekschuld? Klik dan hieronder voor meer informatie.

Restschuld hypotheek

De achterstand die u heeft opgelopen kan gaan over een restschuld. Een restschuld is het gedeelte van uw hypotheekschuld dat niet door de verkoop van de woning betaald kan worden en dus overblijft. Gaat uw achterstand over een restschuld? Klik dan hieronder voor meer informatie. 

Verkoop

Het kan voorkomen dat het verkopen van uw woning noodzakelijk is voor om verdere financiële problemen te voorkomen. Het verkopen van de woning kan op verschillende manieren. 

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Lukt het niet om te betalen binnen de gestelde termijn? Dan kunt u altijd een voorstel doen voor een betalingsregeling. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen of online een regeling aanvragen. In uitzonderlijke gevallen kan de bank niet akkoord gaan met de regeling. Bijvoorbeeld als u meerdere afspraken heeft gemaakt die u niet bent nagekomen of als u niet aan de betalingsregeling heeft gehouden zonder dit aan ons te laten weten. Ook wordt er gekeken naar de hoogte van uw schuld. Bij het treffen van een regeling voor uw hypotheekachterstand vragen wij om een overzicht van uw inkomsten en uitgaven. Dit hebben we nodig om een goed beeld te krijgen over uw financiële situatie en hoeveel u kunt aflossen.

Kan ik een betaling uitstellen?

Een betaling uitstellen is in sommige gevallen mogelijk. Let wel op! Een betaling uitstellen kan gevolgen hebben voor uw inkomstenbelasting. Dit komt door de hypotheekrente die u dan niet meer zou kunnen aftrekken. Als u op 31 december van een jaar te weinig hebt afgelost moet u deze achterstand inhalen in het volgende jaar. Als u de achterstand niet hebt kunnen inhalen dan voldoet u niet meer aan de aflossingseis. De hypotheekrente mag dan niet meer worden afgetrokken.

Tijdelijke probleem

Het kan u een keer overkomen dat u een achterstand oploopt; de oorzaak van deze achterstand is dan van tijdelijke aard. U ontvangt dan een brief van ons over de schuld, waarbij wij u uitnodigen contact met ons op te nemen voor een oplossing. Als u direct na ontvangst van de eerst brief contact met ons opneemt, kunnen wij dit oplossen door een betaalafspraak te maken die bij u past. Niet reageren op de brieven zorgt voor een oplopende achterstand en uiteindelijk tot een structureel probleem.

Structureel probleem

Het kan voorkomen dat u door verschillende omstandigheden te maken krijgt met structurele financiële problemen. U kunt hierdoor betaalafspraken niet meer nakomen. Het is belangrijk dat u per direct contact met ons opneemt, ook als u denkt dat het niet gaat lukken om een nieuwe afspraak te maken. Samen we bespreken we uw situatie en kijken we naar een nieuwe oplossing. Er is soms meer mogelijk dan u denkt.

Uw situatie