Flanderijn waarschuwt consumenten in het hele land voor phishing e-mail

oktober 11, 2017

Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn waarschuwt consumenten die een e-mail namens het bedrijf hebben ontvangen met een zogenaamd zip bestand in de bijlage waarin gevraagd wordt bankgegevens achter te laten. De mail is een zogenaamde phishingmail die erop is gericht geld van onwetende consumenten afhandig te maken. Het bedrijf met 14 kantoren in Nederland en België kreeg in de loop van de dag al tientallen vragen binnen van verontruste consumenten.

Flanderijn adviseert consumenten de betrokken e-mail direct te verwijderen en bij vragen vooral Flanderijn te bellen op 088 209 2444 (ma t/m do bereikbaar van 08:00 - 20:00 en vrijdag van 08:00 - 17:00 uur).

Vanaf woensdag 11 oktober in de middag ontving Flanderijn meldingen van phishing-mails met als onderwerp ‘Betaal uw schuld (14932977)’ of 'Betaal uw schuld (16132977) of 'Betaal uw schuld (17132974). Hierin wordt melding gemaakt van een schuld aan Zilveren Kruis Zorgverzekeringen. Er wordt verzocht een betaling over te maken naar MT48STBA1911600020005069503093. Afzender is ‘noreply@flanderijneck.nl of 'noreplyflanderijn@neck.nl. Ook is er een e-mail in de omloop met als onderwerp 'Aangekondigd beslag' afkomstig van 'reception@allkind.com.au'. Deze e-mails zijn niet afkomstig van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. U kunt deze e-mails verwijderen.

De misleidende e-mails zijn inmiddels ook aangemeld bij (en inmiddels gepubliceerd op) www.fraudehelpdesk.nl, het platform waar voorbeelden van de meest actuele phishingmails worden gepubliceerd.

Voorbeeld 1 (klik om te vergroten):
Van onderstaand bericht zijn verschillende variaties in de omloop. Alle valse e-mails van de afzender 'Flanderijn Incasso Gerechtsdeurwaarder <noreply@flanderijneck.nl>' hebben als onderwerp 'Betaal uw schuld' met een dossiernummer (14932977, 16132977 of 17132974). De bedragen kunnen per e-mail verschillen.

Voorbeeld 2 (klik om te vergroten):