De COVID-19-uitbraak en de beperkingen die daardoor zijn ontstaan, hebben een grote invloed gehad op het vertrouwen van bedrijven en consumenten.

Terwijl fysieke winkels met name essentiële producten verkochten, heeft e-commerce een cruciale rol gespeeld bij het doorlopen van de economische activiteit in Nederland. Mede door de snelle digitale transitie die hand in hand gaat met de lockdown van retailers zien we dat het aantal online aankopen in 2020 met 44% is gestegen ten opzichte van het jaar 2019.

Van slecht betalende klant naar goed betalende klant
Het probleem: elk bedrijf heeft een x percentage aan slecht betalende klanten. Generaliserend is 3% van uw actieve klantenportefeuille een klant die zijn factuur niet (op tijd) betaalt. Nu lijkt 3% niet een hoog percentage maar in een verzadigde markt kost dit u klanten.

Een klant die niet op tijd betaalt, kost u niet alleen omzet maar hier worden ook extra kosten voor gemaakt. Denk hierbij aan kosten voor de financiële administratie, kosten heractivering van de klant, kosten voor de marketing om de klantenportefeuille te vergroten.

Tips

  1. Kijk naar uw DSO (Days Sales Outstanding). De DSO-ratio geeft aan hoe lang het gemiddeld duurt voor een bedrijf een factuur betaald krijgt, nadat een dienst of product geleverd is. De gemiddelde DSO is 30 dagen. Er zijn verschillende manieren waarop u uw DSO-ratio kunt berekenen. Een voorbeeld van een formule is door uw openstaande facturen aan het eind van de maand (het debiteurensaldo einde van de maand) te delen door uw maandomzet en de uitkomst hiervan te vermenigvuldigen met 30.


    Debiteurensaldo
    ————————————————– x 30 = Gemiddelde betaaltermijn in dagen
    Jaaromzet / 12

    DSO BEREKENEN

  2. Communicatie met uw klanten is key, zorg voor een multichannel benadering binnen uw organisatie. Zo staat niets meer in de weg om de communicatie op te starten en laat u ook geen kansen liggen.
  3. Leg afspraken vast in een creditmanagement software pakket en volg uitstaande acties in het proces op. Vraag uzelf af hoeveel effort jullie moeten steken in een klant die na 30 dagen niet heeft betaald. Beslis na 30 dagen de eventueel te nemen vervolgstappen.

Mocht u de onbetaalde factuur toch uit handen willen geven, dan kan uw incassopartij wellicht een goede inschatting maken wat de afloscapaciteit/verhaalbaarheid van uw klant is. Vaak zijn er bij een landelijk opererende incasso-organisatie meerdere schulden op uw klant bekend waardoor zij beter in staat zijn uw klant te helpen naar een structurele oplossing.

Wist u dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt u dit ook wat, maar heeft u de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.

Meer weten over het outsourcen van uw debiteurenbeheer?

Flanderijn debiteurenbeheer