Flanderijn heeft zich op 4 maart 2020 aangesloten bij Geldfit en daarmee bij de Nederlandse Schuldhulp­route. Met deze samenwerking gaat Flanderijn als incasso- en gerechts­deurwaarders­organisatie mensen met betalings­problemen wijzen op de route. Met behulp van een test op Geldfit.nl wordt aan deze mensen de juiste hulp geboden bij hun financiële situatie.

Jaarlijks ontvangt Flanderijn zo’n 500.000 opdrachten om niet-­betaalde bedragen te incasseren. De meeste vorderingen hebben betrekking op niet-­betaalde zorgpremies, huurpenningen, energienota’s, hypotheek, krediet, kinder­opvang en water. Dagelijks is er telefonisch en persoonlijk contact met duizenden klanten om de oorzaak van de betalings­achterstand te achterhalen en een oplossing te vinden. Dit maakt Flanderijn tot een unieke partner voor de Nederlandse Schuldhulp­route die bijdraagt aan het voorkomen en oplossen van (problematische) schulden.

Doel samenwerking
Michel van Leeuwen, directeur en gerechts­deurwaarder bij Flanderijn over de samenwerking:

“Vaak lukt het ons om met de schuldenaar tot een oplossing te komen. Maar niet altijd. De schulden­problematiek in Nederland is groot en de verwachting is dat de huidige Corona­crisis het probleem veel groter zal maken. Wij werken door het hele land en zien dat de schuldhulp­verlening erg versnipperd is. We roepen al langer dat er één loket zou moeten zijn. De Nederlandse Schuldhulp­route is voor ons een uitstekend middel om klanten met probleem­schulden te verwijzen richting de juiste instanties. Maar ook om onze klanten inzicht te laten krijgen over hun financiële situatie.”

Nederlandse Schuldhulproute
De Schuldhulproute bestaat uit een samenwerking tussen Geldfit.nl, SchuldenlabNL, fiKks, Moedige Dialoog en de Nederlandse vereniging van Banken (NvB). Het is een traject waarin bedrijfsleven, overheid en schuldhulporganisaties samenwerken om mensen schuldenvrij te maken door hen weer grip te geven op hun financiële situatie. Die route begint bij Geldfit.nl, de scan- en wegwijzer waar een bezoeker zijn of haar financiële situatie kan vaststellen. Dat gebeurt door middel van het afnemen van een eenvoudige anonieme test. De bezoeker krijgt op basis van de gegeven antwoorden een snel en effectief hulpaanbod dat zich uit in tips en tools of hulpverlening bij een (lokale) instantie.

Foto: Michel van Leeuwen (Flanderijn) in gesprek

 

Ga naar alle nieuws