Duurzaam incasseren, een term die eigenlijk elk zichzelf respecterende creditmanagement organisatie momenteel in de etalage heeft staan.

Erg onderscheidend is het dus niet meer. Of toch wel? Want naast het promoten dat er aan duurzaam incasseren wordt gedaan, kunt u dit natuurlijk ook onderbouwen door cijfers.

Om hier wat dieper op in te gaan moet u wel weten wat duurzaam incasseren nou precies inhoudt. Hieronder een tweetal meetpunten;

  1. Kosten, maak inzichtelijk hoe en waar er kosten worden gemaakt in een incassotraject
  2. Recidivisten, hoe vaak of hoe snel komt dezelfde klant weer in de financiële problemen

Uitleg  
Om met de eerste te beginnen, een incassotraject bestaat uit verschillende fasen. Minnelijk, gerechtelijk en executie. In de minnelijke fase zijn de kosten, vooral voor de klant, nog goed te overzien. In de gerechtelijke- en executie fase, die vrijwel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, lopen de kosten snel en hard op.

Kosten voor de klant in minnelijke fase en gerechtelijke fase

Hoofdsom € 600,-

Minnelijke procedure
Rente   € 10,-
Incassokosten minnelijk € 90,-

Gerechtelijke procedure
Dagvaarding € 83,38
Salaris € 90,-
Nasalaris € 50,-
Betekening € 80,24
Loonbestlag € 70,59
Normaal Griffierecht € 499,- (bij Flanderijn : € 106,-)

Resultaat: de kosten voor de klant bij een gerechtelijk incassodossier (€ 873,21) zijn tien keer meer t.o.v. een minnelijk incassodossier (€ 90,-).

Hoe houdt u dit onder controle? 3 concretere tips!

  • Spreek met uw incassopartner KPI’s af over het maximale percentage zaken wat mag doorstromen naar de gerechtelijke fase. Zo stimuleert en prikkelt u uw incassopartner om beter zijn best te doen. Zowel de opdrachtgever als de klant zijn hierbij gebaat.
  • Bent u op zoek naar een nieuwe partner vraag dan om rapportages waarin deze cijfers naar voren komen. De verhouding minnelijk/gerechtelijk is al een goede indicatie.
  • Een ander meetpunt is het aantal recidivisten. Iets wat een opdrachtgever ook zelf kan meten. Recidivisten zijn klanten die op korte termijn weer terugkeren in het incassoproces nadat ze net een incassoprocedure hebben doorlopen. Wat er dan eigenlijk is gebeurd is, uw incassopartner heeft de vordering geïncasseerd, maar heeft oog gehad voor de financiële situatie van uw klant.

Keurmerk Social & Responsible Credit Management
Organisaties willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dat kan alleen als de partijen waarmee zij samenwerken dat ook doen. Zo ook hun incasso­partners. Veel gerechtsdeurwaarders­kantoren besteden aandacht aan MVO, maar missen een concreet kader.

De nieuwe SRCM-norm geeft zo’n kader en omschrijft waaraan een maatschappelijk betrokken incassotraject moet voldoen.

SRCM staat voor Social Responsible Credit Management. Het is een norm voor maatschappelijk betrokken incasseren. De belangrijkste insteek van de norm is dat een schuld een oplossing gezocht moet worden voor alle partijen. Maar het gaat over meer dan alleen incasseren. De norm bevat ook onderdelen van algemene richtlijnen op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Denk hierbij aan goed werkgeverschap, samenwerking met stakeholders, vergroening, maatschappelijke initiatieven en communicatie.

Meer weten over de SRCM-norm en de gecertificeerde kantoren? Bekijk het hier.

Het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden is een win-win situatie voor klanten en opdrachtgevers van Flanderijn. Want wat betekent het voor u als opdrachtgever (schuldeiser) als klanten niet meer terugkeren in betalingsachterstand? Wat bespaart u dat aan kosten in uw eigen debiteurenproces en wat levert u een verlaging van de DSO op? Wilt u weten hoe wij dit doen? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden. Flanderijn levert oplossingsgerichte en duurzame minnelijke- en gerechtelijke incassoprocessen.

Meer weten over onze incassoprocessen? Bekijk het hier.