Een goed debiteurenproces zal je helpen om zo snel mogelijk jouw vordering betaald te krijgen.

Wanneer dit proces niet goed ingeregeld is, dan kan dit mogelijk schade veroorzaken aan jouw bedrijfsvoering doordat jouw liquiditeit hierdoor in gevaar komt.

Afhankelijk van de algemene voorwaarden is een gestructureerd proces altijd het beste om na te streven. Daarnaast is het behoud van de klant natuurlijk ook een speerpunt. Op basis van deze twee punten kunnen we een proces vormen in het debiteurenbeheer.

Over het algemeen worden er betaaltermijnen gehanteerd van 14, 30 of 60 dagen, waarvan 30 dagen de meest voorkomende is. Ons voorbeeld zal dan ook een proces schetsen van 30 dagen.

De toon van een aanmaning, telefonische actie, herinnering en WIK-brief (Wet incassokosten) is zeker van invloed op het betaalgedrag van de klanten. Het is de opvoeding van de klant, die hierdoor sneller zal gaan betalen.

Tips voor een succesvol debiteurenbeheer:

  • Vermeld altijd een uiterste datum op jouw factuur of herinnering wanneer de klant moet betalen.
  • Zet nooit op de brieven 1e , 2e of laatste herinnering. Dit vergroot de kans dat de klant de betaling uitstelt.
  • Bij een telefonische afspraak, bevestig je de afspraken die gemaakt zijn.
  • Vermeld in de WIK-brief de kosten die in rekening worden gebracht. Bekijk onze incassokosten calculator om de kosten en kom er direct achter wat er maximaal aan kosten in rekening mag worden gebracht bij jouw klant. Bekijk: www.flanderijn.nl/incassocalculator

Wist je dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt jou dit ook wat, maar heb je de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat je vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.

Interesse? Neem contact op.

Flanderijn debiteurenbeheer