Medewerkers van Flanderijn hebben een belangrijke signaleringsfunctie en verwijzen klanten met geldzorgen naar de test op Geldfit.nl. Deze test maakt in twee minuten inzichtelijk wat de financiële situatie van de klant is. Het advies uit de test levert tips en doet een aanbod voor passende hulp. Zo hebben al veel klanten weer grip op hun financiën gekregen en zicht op een schuldenzorgvrije toekomst.

Specialist schuldhulp
Klantmedewerkers hebben vaak al een vertrouwensrelatie met hun klant en signaleren dat voor sommige klanten de stress rondom geldzorgen en schulden groot is. De drempel om bij de eigen gemeente of andere instantie aan te kloppen voor schuldhulp is dan (te) hoog. Zij gaan van ‘advisering’ over naar ‘begeleiding’. Klant wordt dan in contact gebracht met een interne specialist schuldhulp. Deze specialisten gaan actief het gesprek over hulp bij schulden aan. Zij handelen stress sensitief en oplossingsgericht en hebben kennis van de sociale kaart.

Begeleiding direct naar passende hulp
Flanderijn is een actieve partner van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Als eerste deurwaardersorganisatie werkt Flanderijn met NSR Direct. Samen met de klant wordt bepaald welke interventie in de woonplaats van klant het meest passend is. De specialist schuldhulp adviseert klant daarbij. Zo houdt klant zelf regie, maar hoeft hij die eerste, belangrijke stap naar hulp niet alleen te zetten. Samen zoeken we naar de oplossing op maat!

Specialist schuldhulp aan het woord
“Klant gaf aan niet te weten hoe hij de vordering moest afbetalen. Een voorstel voor een maandelijkse aflossing was te hoog gegrepen omdat hij geen inzicht had in zijn financiën. Hij bedacht dat hij zijn baas kon vragen hem iets te lenen, maar was bang dat dat niet zou lukken. Ik heb hem toen gevraagd of ik schuldhulpverlening voor hem kon inschakelen. Dat stelde hij erg op prijs. Via NSR Direct heb ik hem in contact kunnen brengen met de plaatselijke Kredietbank. Deze heeft én een voor klant passend betalingsvoorstel gedaan én het wijkteam contact laten opnemen met klant. Het voelt echt goed om iemand een duurzame oplossing te kunnen bieden in ons werkveld!”