in de afgelopen maanden hebben we u geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de toeslagenaffaire.

Via een wijziging in de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) is een afkoelingsperiode (Moratorium) ingericht voor de gedupeerden in de toeslagenaffaire. Gedurende die afkoelingsperiode kunnen schuldeisers hun vorderingen (die zijn ontstaan voor de inwerkingtreding van het Moratorium) niet verhalen op het vermogen van de gedupeerden. Ook kunnen verplichtingen uit bestaande overeenkomsten jegens gedupeerden niet worden opgeschort ten aanzien van vorderingen die vóór de inwerkingtreding van de afkoelingsperiode zijn ontstaan. Denk in het laatste geval aan het ontbinden van een huurovereenkomst.

In de wetgeving is opgenomen dat moratorium in ieder geval één jaar van toepassing is voor alle erkende gedupeerden aan wie de tegemoetkoming van € 30.000 is betaald. Voor mogelijke gedupeerden die zich zelf als gedupeerde hebben aangemeld (zelfmelders), geldt het moratorium vanaf 12 februari tot 1 mei 2021.

Sinds februari hebben de gerechtsdeurwaarders meerdere bestanden ontvangen van de Belastingdienst met daarin de persoonsgegevens van erkende gedupeerden, nog te beoordelen zelfmelders en afgewezen aanvragers. Op basis van deze bestanden hebben de gerechtsdeurwaarders de incasso-of tenuitvoerleggingsmaatregelen opgeschort bij diegenen die (mogelijk) slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire.

In de afgelopen weken is er enorm hard gewerkt om de lijst met gedupeerden (en hun mogelijke toeslagpartners) te actualiseren. Gelet op de gevoeligheid van de materie is er ook alles aan gedaan om fouten te voorkomen, zeker nadat in mei een verkeerde lijst door de Belastingdienst was verstuurd (Belastingdienst weer in de fout: deurwaarders kloppen alsnog aan bij ouders toeslagenaffaire | De Volkskrant)

Eind week 25 hebben alle gerechtsdeurwaarders een actuele lijst met gedupeerden ontvangen. In deze lijst is ook de zogenaamde ‘uitvalgroep’ opgenomen. Dit zijn mensen die zich hebben gemeld als mogelijke gedupeerde maar waarvan de Belastingdienst nog niet heeft vastgesteld dat zij daadwerkelijk gedupeerd zijn en of zij recht hebben op herstel. Op hen is het moratorium niet meer van toepassing.

Tussen de Belastingdienst en onze beroepsorganisatie (KBvG) is afgesproken dat de mensen die in deze laatste groep zitten eerst worden gebeld door de gerechtsdeurwaarders voordat tot een eventuele hervatting van de incasso-of tenuitvoerleggingsmaatregelen wordt overgegaan. Deze mensen hebben ook allemaal een brief vanuit de Belastingdienst ontvangen met daarin de noodzakelijke informatie over hun situatie en de vervolgacties vanuit de Belastingdienst.

Op basis van de informatie van de Belastingdienst is er bij ons een goed inzicht wie als gedupeerden zijn geregistreerd en van wie de aanvraag nog in onderzoek is. Gelet op de gevoeligheden zijn we terughoudend bij het hervatten van incasso-of tenuitvoerleggingsmaatregelen bij die klanten op wie het moratorium niet meer van toepassing is. Ook enkele opdrachtgevers hebben ons verzocht vooralsnog een pas op de plaats te maken. We doen er alles aan om eerst contact met hen te hebben en een goed beeld te krijgen van de persoonlijke situatie van de klant. Mede op basis van dat gesprek wordt beoordeeld wat de meest logische volgende stap is.

In de week van 28 juni tot en met 3 juli hebben wij al enkele honderden mensen kunnen bereiken waarvan de aanvraag voor compensatie door de Belastingdienst vooralsnog is afgewezen. Hoe gek het misschien klinkt: de reacties van deze klanten zijn over het algemeen positief. Zij zijn blij met de persoonlijke aandacht. In de meeste gevallen worden er direct nieuwe betaalafspraken gemaakt of bespreken we of de reeds afgesproken regeling nog bij de persoonlijke situatie van de klant past. Ook hebben we voor enkele tientallen mensen Geldfit of NSR Direct (‘warme’ overdracht richting hulpverlening) ingezet.

Heeft u vragen over wat de gevolgen van de toeslagenaffaire voor de bij ons in behandeling zijnde zaken zijn? Neem dan contact op met uw accountmanager. Wij staan u graag te woord.