16 maart 2020, wij gaan het niet meer vergeten. In plaats van op maandagochtend eerst de kinderen naar school brengen en vervolgens doorrijden naar kantoor bleef iedereen ineens thuis.

Corona, Covid-19, was nu ineens heel dichtbij. Net als bij (bijna) alle andere bedrijven in Nederland bleven de kantoren van Flanderijn in België en Nederland leeg. Halsoverkop werden er thuiswerkplekken geregeld, want natuurlijk had nog niet iedereen een zakelijke laptop. Het telefoonverkeer moest ook in goede banen worden geleid, zeker voor onze branche is dit erg belangrijk. Kortom, onze ICT afdeling had het er erg druk mee. Maar binnen de kortste keren was het wel geregeld. Flanderijn was weer in business, onze opdrachtgevers en klanten werden te woord gestaan en daar waar nodig werd er naar nieuwe oplossingen gezocht om problemen op te lossen.

Ook wij van de commerciële afdeling kregen hier natuurlijk mee te maken. Omdat er bij veel organisaties onzekerheid was over de juiste aanpak met betrekking tot debiteurenbeheer, hebben we even pas op de plaats gemaakt, zeker in het benaderen van mogelijke opdrachtgevers. Dat vonden we wel zo netjes. De meeste creditmanagers en CFO’s hadden hun handen vol aan risicomanagement vanuit het debiteurenproces. Geven we klanten met betalingsmoeilijkheden wel voldoende ruimte? Zijn we zelf voldoende liquide om onze eigen continuïteit te borgen? Hoe blijven we bereikbaar als Corona ook onze collega’s zal raken?  Natuurlijk hebben we niet stil gezeten. Dit was een goede tijd om onderzoek te doen naar de standpunten in de markt op dit gebied. Hieruit is bijvoorbeeld het onderzoeksrapport ‘Corona en Betalingsmoelijkheden’ gekomen. Ook hebben we gelegenheid gehad om een whitepaper te schrijven, waarin we reflecteren op de bankencrisis en de lessen die we hieruit kunnen meenemen naar een eventuele nieuwe crisis. U kunt dit rapport hier downloaden. Tenslotte hebben we bijgedragen aan ons nieuwe product voor debiteurenbeheer cChecker. Met cChecker hebben bedrijven in een vroegtijdig stadium zicht op de oorzaak van het betalingsprobleem van hun klanten en zoeken we naar passende betalingsoplossingen.

Sinds een aantal weken beginnen dingen gelukkig weer een beetje terug te keren naar normaal. We zijn weer vaker op kantoor, weliswaar niet alle dagen omdat het aantal geboden werkplekken op kantoor is verminderd, maar toch. Het voelt weer vertrouwd.

In de markt zien wij veel andere bedrijven ook de draad weer oppakken. We kijken voorzichtig weer naar voren.

Natuurlijk houden wij ons bij Flanderijn strikt aan de regels van het RIVM, gezondheid boven alles. Maar we zijn inmiddels zo ingericht dat we met elk systeem een digitale afspraak in kunnen plannen. Teams, Zoom, Skype, noem maar op, wij doen mee. Het is een nieuwe manier van kennis maken, maar daarom niet minder leuk. Vaak zelfs wat informeler, je treft elkaar op de zolderkamer of aan de keukentafel. Je moet zelf even je koffie inschenken, maar dan weet je wel gelijk dat hij lekker is! Kortom, wij staan weer open voor gesprekken en nieuwe kennismakingen. We zijn benieuwd hoe de afgelopen periode is verlopen en staan klaar met adviezen op het gebied van debiteurenbeheer en creditmanagement. We hopen jullie snel weer te zien en spreken, het kan gelukkig weer.

P.s. wist u trouwens dat wij videobellen nu ook hebben gelanceerd voor klanten?