Direct naar de content Direct naar de footer

Op dit moment lijkt er vertraging te zijn met iDEAL. We werken eraan om het snel op te lossen. Bedankt voor uw begrip!

Soms lukt betalen even niet

Uit onderzoek blijkt dat 95% van de betalingsachterstanden niet moedwillig zijn ontstaan. Men wil best betalen, maar soms lukt dat gewoon even niet. 

Samen met de klant en de opdrachtgever gaan we  dan op zoek naar een oplossing en bouwen we aan een toekomst. Hoe we  dat doen vertelt onze collega Liza.

Inspirerende verhalen uit onze campagne Tot hier En nu verder

'Door samen met de klant en de opdrachtgever op zoek te gaan naar een structurele betaaloplossing probeer ik grotere financiële problemen in de toekomst te voorkomen,' vertelt Liza.  Zo kunnen we als gerechtsdeurwaarder meebouwen aan betere toekomst van onze klanten en daarmee een bijdrage leveren aan het terugbrengen van de schuldenproblematiek. En juist dit staat centraal in onze campagne 'Tot hier. En nu verder', waar ik graag mijn steentje aan bijdraag. 

 

Liza 

klantmedewerker Incasso Flanderijn

Mijn klant laten weten dat hij er niet alleen voor staat

Veel klanten vinden het lastig om over hun schulden te praten. En dat is op zich niet verwonderlijk. Als ik dat merk, doe ik mijn best de klant  het gevoel te geven dat hij of zij er niet alleen voor staat. Ook vertel ik ze dan dat zij niet de enige zijn met schulden en dat wij als Flanderijn er ook zijn om de klanten verder te helpen. 'Hierop krijg ik vaak positieve reacties', aldus  Liza.  En dat is fijn! Want zo kunnen we samen werken aan een oplossing. 

Een voorbeeld uit de praktijk

Één van mijn eerste telefoontjes op het klant contact center, ik werk nu bijna een jaar bij Flanderijn, was dat van Merel (de namen in dit artikel zijn vanzelfsprekend gefingeerd). Zij vertelde dat ze op meerdere betalingsherinneringen van het waterbedrijf niet had gereageerd.  Nu haar schuld inmiddels hoog was opgelopen  dreigde het waterbedrijf met afsluiting.  Ook was er sprake van nog meer schulden, wat haar situatie best lastig maakte.

Flanderijn campagne
Vaak gaat het om meer schulden 

In veel gevallen zien we dat klanten meerdere schulden hebben. Maar het is best lastig om daar een duidelijk overzicht van te krijgen. Vaak wil de klant in eerste instantie geen medewerking verlenen.  Men vindt het lastig om over zijn of haar situatie te praten en heeft geen vertrouwen (meer) in het bereiken van een goede oplossing. 

'Toch lukt het mij meestal om een open communicatie met de klant op te bouwen', vertelt Liza. Zo kan ik voorkomen dat de situatie verder escaleert.

Persoonlijke aandacht en begrip tonen

Ik probeer de klant zoveel mogelijke persoonlijke aandacht te geven. Daar krijgen we bij Flanderijn ook de ruimte voor. Samen met de klant kijk ik altijd eerst naar de hoogte van de vordering. Daarnaast maken we een inventarisatie van eventuele andere schulden en zijn of haar financiële situatie. Deze stappen zijn zeer waardevol. Want zo krijgt zowel de klant als de opdrachtgever goed inzicht in de mogelijkheden die er zijn om tot een betaaloplossing te kunnen komen.  

VRAGEN OF IEMAND HULP NODIG HEEFT

Ook stel ik altijd de vraag; heeft u hulp nodig? Dat was bij Merel zeker het geval. Haar situatie was best lastig. De chronische ziekte van haar man  betekende niet alleen verlies van inkomen maar  leverde binnen het gezin ook veel spanningen op. Dit heeft erin  geresulteerd dat niet alleen de betalingachterstanden  bij het waterbedrijf waren opgelopen, maar er daarnaast nog veel meer schulden waren ontstaan. Nu het waterbedrijf dreigde met afsluiting, moest er echt iets gebeuren. 

Samen op zoek naar een oplossing

Samen met Merel, mijn collega's  en de opdrachtgevers ging ik direct op zoek naar een oplossing. Een goed contact met de opdrachtgever is in dergelijke situaties essentieël. Het is fijn dat we bij Flanderijn met de meeste opdrachtgevers,zoals het waterbedrijf, al jarenlang tot volle tevredenheid samenwerken. Zij kennen ons goed en zijn bekend met de oplossingsgerichte aanpak die we bij Flanderijn hanteren.  

De oplossing voor Merel vond ik door een haalbare betalingsregeling te kunnen afspreken, hiermee kon ook de  afsluiting worden voorkomen. Voor Merel en haar gezin was er weer rust en  toekomstperspectief. 

Inspirerende verhalen uit de Flanderijn praktijk
Tot hier. En nu verder.

Het verhaal van Merel laat zien hoe belangrijk het is om samen met de klant en de opdrachtgever op zoek te gaan naar een oplossing.  Ook wordt duidelijk dat de focus van het incasso-  en de gerechtsdeurwaardersbranche steeds meer op samenwerking komt te liggen. 

Het is dan ook niet voor niets dat juist het thema samenwerking centraal staat in onze campagne 'Tot hier.En nu verder'. Zo hopen we een bijdrage te leveren aan een schuldenzorgvrije maatschappij.  Meer weten?  In onze nieuwe brochure delen wij onze visie en nog meer inspirerende verhalen.