Direct naar de content Direct naar de footer

Over het CAK

Heeft u vragen over de achterstand voor uw eigen bijdrage of die van uw cliënt voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Wet langdurige zorg (Wlz)? Op deze pagina vindt u alle informatie over het betalen van uw eigen bijdrage.  

wat is het cak?

Het CAK voert namens de overheid verschillende regelingen uit op het gebied van zorg en ondersteuning, zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Veel mensen in Nederland hebben te maken met het CAK, bijvoorbeeld omdat zij een eigen bijdrage betalen voor huishoudelijke hulp, verblijf in een zorginstelling of omdat zij een persoonsgebonden budget (PGB) ontvangen.

Meer info over het CAK

Bent u zorgverlener en heeft uw cliënt voor het eerst een vordering ontvangen?

Bent u een zorgverlener, mantelzorger of werkt u bij een zorginstelling en belt u namens een cliënt met schulden? Flanderijn helpt u graag om samen tot een oplossing te komen. U kunt bij ons terecht voor vorderingen die het CAK aan ons heeft overgedragen. Daarbij nemen wij automatisch eventuele andere openstaande vorderingen mee.

Wij vinden het belangrijk om kennis te delen over het voorkomen en oplossen van betalingsachterstanden. Daarom bieden we zorgverleners tips en adviezen over hoe te handelen bij cliënten met schulden aan het CAK. Daarnaast hebben wij een speciaal telefoonnummer voor zorgverleners, zodat u direct bij de juiste collega terechtkomt.

Vragen over de achterstand van uw cliënt? Wij helpen u graag!

Heeft uw cliënt een betalingsachterstand en wilt u namens hem of haar contact opnemen? Onze medewerkers staan voor u klaar om mee te denken en samen naar een oplossing te zoeken. U kunt ons bereiken via ons speciale telefoonnummer voor hulpverleners, mantelzorgers en zorginstellingen. Een tijdige aanpak kan voorkomen dat de achterstand verder oploopt voor uw cliënt. Flanderijn helpt u graag verder!

Neem contact op!

Hulp bij financiële veranderingen van uw cliënt

Veranderingen in de persoonlijke situatie van uw cliënt, zoals een nieuwe baan, werkloosheid, een echtscheiding of onverwachte uitgaven, kunnen grote impact hebben op hun financiële situatie. Hierdoor kan het lastig worden om de eigen bijdrage te betalen. Flanderijn denkt graag met u en uw cliënt mee. Wanneer het inkomen verandert of onder druk komt te staan, zoeken we samen naar een passende oplossing.

Wij helpen u graag!

Eerste keer een vordering ontvangen? Dit moet u weten

Heeft u een vordering ontvangen en weet u niet wat u moet doen? Het CAK heeft uw openstaande bedrag aan Flanderijn overgedragen. Dit betekent dat wij u verder helpen met de afhandeling. U kunt het openstaande bedrag direct betalen via onze betaalomgeving. Lukt dit niet? Geen zorgen, u kunt ook een betalingsregeling aanvragen. Betaalt u liever in termijnen of heeft u vragen over uw vordering? Neem dan contact met ons op, zodat we samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. Is uw inkomen of persoonlijke situatie veranderd, bijvoorbeeld door werkloosheid, ziekte of een scheiding? Dit kan invloed hebben op uw financiële mogelijkheden. Vindt u het lastig om ons te bellen/e-maien/schrijven? Vraag dan een huisbezoek aan via  zorgpragma@flanderijn.nl o.v.v. uw dossiernummer.

Direct betalen!

Wilt u direct betalen? Dat kan eenvoudig en snel via onze online betaalomgeving.

Betaal met ideal

Betalen in termijnen 

Lukt het u niet om de schuld in één keer te betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan.

Betalingsregeling aanvragen

Heeft u vragen over uw achterstand?

Neem dan contact op met ons. Onze medewerkers helpen u graag verder met het oplossen van uw achterstand. Dit kan telefonisch, via facebook messenger of via videobellen.  

Contact

Uw situatie gewijzigd? Wij denken met u mee

Een nieuwe baan, werkloosheid, scheiding of onverwachte uitgaven kunnen invloed hebben op uw financiën. Hierdoor kan het lastig worden uw eigen bijdrage te betalen.

Wij denken graag met u mee

Waar gaat de achterstand over?

Ondersteuning vanuit de Wmo

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit doet u in samenwerking met uw gemeente.

Zorg vanuit de Wlz

De Wet langdurige zorg (Wlz) is voor mensen die intensieve zorg of toezicht nodig hebben, zoals ouderen met dementie of mensen met een beperking. Voor deze zorg betaalt u een bijdrage. Het CAK berekent dit bedrag. 

Beschermend wonen en de Wmo

Beschermd wonen valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). U betaalt een eigen bijdrage voor zorg in een instelling. De berekening van deze bijdrage is dezelfde als voor de Wet langdurige zorg (Wlz).

GEMEENTELIJKE ONDERSTEUNING

In sommige gemeenten hoeven inwoners met een laag inkomen geen eigen bijdrage te betalen voor voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit valt onder het zogenaamde 'minimabeleid'. Bij het minimabeleid wordt gekeken of uw inkomen onder de inkomensgrens ligt die door uw gemeente is vastgesteld. Valt uw inkomen binnen deze grens, dan kan het zijn dat u geen eigen bijdrage hoeft te betalen. 

Meer informatie

Geldfit-test

HULP NODIG BIJ UW ACHTERSTANDEN?

Een scheiding, pensioen, ziekte of werkloosheid: op elk moment in uw leven kunt u moeite krijgen om uw rekeningen te betalen. Dit kan zorgen voor financiële stress en onzekerheid. Als u zelf geen oplossingen meer ziet om uw schulden af te lossen, is het verstandig hulp te zoeken. Wilt u meer controle krijgen over uw geld? Met de tips van Geldfit komt u verder! Doe de gratis test en krijg persoonlijk advies over uw financiële situatie.

Doe de gratis test

Neem direct contact met ons op via WhatsApp. We kunnen u beter helpen als u direct het dossiernummer in uw bericht zet.

Start WhatsApp gesprek