Betalen

Alles over schulden en oplossingen

Betalen en regelen
  • Betaling met iDEAL

    Betaling met iDEAL

    Wilt u direct betalen? Dat kan via iDEAL door onderstaande gegevens in te vullen.  U wordt vervolgens doorgeleid naar Mollie. Mollie B.V. is een erkend bedrijf dat betalingen verzorgt voor ondernemingen, waaronder Flanderijn.

    Woningontruiming, energieafsluiting, beslaglegging, rechtszaak of hypotheekachterstand?
    Als u met de betaling een woningontruiming, energieafsluiting, beslaglegging of rechtszaak probeert te voorkomen of een achterstand op uw hypotheek wilt aflossen, neem dan eerst telefonisch (088-209 2444) contact met ons op.

    Betaalt u liever met uw pinpas, contant of via een overboeking? Dat kan ook. Klik hier voor de gegevens van onze kantoren.

  • Betaling in termijnen

    Betaling in termijnen

    Lukt het niet om de schuld in één keer te betalen? Vraag dan in 5 stappen een betalingsregeling aan. Bij een betalingsregeling maakt u afspraken over het in delen betalen van uw openstaande schuld. In een betalingsregeling wordt onder andere afgesproken in hoeveel termijnen u betaalt en welk bedrag. Wanneer u met de regeling een ontruiming, energieafsluiting, beslaglegging of rechtszaak wilt voorkomen of een achterstand op uw hypotheek wilt aflossen, neem dan eerst telefonisch contact met ons op.

    > Click here for English. 

    Wat gebeurt daarna?
    Als u op verzenden heeft geklikt, wordt uw voorstel bekeken. Samen met onze opdrachtgever beoordelen wij uw voorstel en besluiten wij of dit akkoord is. U ontvangt binnen 3 werkdagen na uw voorstel een reactie.

  • Betaling uitstellen

    Betaling uitstellen

    Kunt u de schuld niet binnen de gestelde termijn betalen? Is er geen sprake van een ontruiming, afsluiting van energie of een rechtszaak? Doe dan een verzoek om de schuld eenmalig op een later moment te voldoen. Vul daarvoor onderstaande gegevens in.


    Wat gebeurt daarna?
    Als u op verzenden heeft geklikt, wordt uw voorstel bekeken. U ontvangt binnen 3 werkdagen een reactie. Gaat onze opdrachtgever akkoord met de uitstel van betaling dan ontvangt u een e-mail met een iDEAL-betaallink.

  • Overzicht opvragen

    Overzicht opvragen

    Wilt u weten hoeveel uw openstaande schuld bij Flanderijn bedraagt? Vul dan het onderstaande formulier in en wij sturen u binnen 3 werkdagen een overzicht toe.

    Formulier opvragen overzicht

    Indien nodig kunt u hieronder aanvullende informatie kwijt (max. 2.000 tekens).

    * Verplichte velden

Advies of bezwaar
  • Post of exploot ontvangen

    Post of exploot ontvangen

    U heeft van ons post of een exploot ontvangen. Maar wat betekent dit nu eigenlijk en wat wordt er van u verwacht? Hieronder vindt u een opsomming van verschillende brieven en exploten die u van ons kunt verwachten. 

  • Betaalbewijs opsturen

    Betaalbewijs opsturen

    U heeft van ons het verzoek gekregen om een bedrag te betalen. Maar u bent van mening dat u deze vordering al heeft voldaan. Zorg ervoor dat wij zo snel mogelijk een kopie van uw betaalbewijs ontvangen onder vermelding van uw dossiernummer. Dit doet u door een duidelijke foto te maken van het betaalbewijs met uw telefoon. Vervolgens stuurt u de foto van het betaalbewijs per e-mail naar info@flanderijn.nl.

    Digitaal
    U kunt het betaalbewijs ook digitaal uploaden met onderstaand formulier.

    Formulier 'Betaalbewijs opsturen'

    Upload betaalbewijs
    Indien nodig kunt u hieronder aanvullende informatie kwijt (max. 2.000 tekens).

    * Verplichte velden

    Post
    U kunt uw betaalbewijs ook via de post toesturen. Stuur het betaalbewijs (zonder postzegel) naar:

    Flanderijn
    Antwoordnummer 802
    3000 VB Rotterdam

    Vermeld uw dossiernummer en dat het om een betaalbewijs gaat.

  • Hulp bij schulden

    Hulp bij schulden

    Een scheiding, pensioen, ziekte of werkloosheid: op elk moment in uw leven kunt u moeite krijgen om uw rekeningen te betalen. Betalingsproblemen kunnen dan achterstanden worden en uitgroeien tot schuldzorgen. Als u zelf geen oplossingen meer ziet om uw schulden af te lossen, is het verstandig hulp te zoeken. Op de volgende pagina ziet u een overzicht van de verschillende soorten hulp die u kunt aanvragen bij betalingsproblemen.

    Ga naar hulp bij schulden

  • Bezwaar maken

    Bezwaar maken

    Afhankelijk van de fase waarin een zaak zich bevindt, kunt u wel of geen bezwaar maken tegen de vordering. Soms kan dat met een simpele brief, soms heeft u daar juridische bijstand voor nodig.  Selecteer hieronder waartegen u bezwaar wilt maken.

    Klacht
    Bent u ontevreden bent over de werkzaamheden van Flanderijn als organisatie of over de werkzaam­heden van een medewerker? Dan kunt u uw klacht bij ons indienen.

    Meld een klacht

Betaling met iDEAL

Wilt u direct betalen? Dat kan via iDEAL door onderstaande gegevens in te vullen.  U wordt vervolgens doorgeleid naar Mollie. Mollie B.V. is een erkend bedrijf dat betalingen verzorgt voor ondernemingen, waaronder Flanderijn.

Woningontruiming, energieafsluiting, beslaglegging, rechtszaak of hypotheekachterstand?
Als u met de betaling een woningontruiming, energieafsluiting, beslaglegging of rechtszaak probeert te voorkomen of een achterstand op uw hypotheek wilt aflossen, neem dan eerst telefonisch (088-209 2444) contact met ons op.

Betaalt u liever met uw pinpas, contant of via een overboeking? Dat kan ook. Klik hier voor de gegevens van onze kantoren.

Betaling in termijnen

Lukt het niet om de schuld in één keer te betalen? Vraag dan in 5 stappen een betalingsregeling aan. Bij een betalingsregeling maakt u afspraken over het in delen betalen van uw openstaande schuld. In een betalingsregeling wordt onder andere afgesproken in hoeveel termijnen u betaalt en welk bedrag. Wanneer u met de regeling een ontruiming, energieafsluiting, beslaglegging of rechtszaak wilt voorkomen of een achterstand op uw hypotheek wilt aflossen, neem dan eerst telefonisch contact met ons op.

> Click here for English. 

Voorstel regeling

U kunt hieronder een voorstel voor een betalingsregeling doen. Regelingen worden alleen in behandeling genomen als het formulier volledig is ingevuld. Samen met onze opdracht­gever beoordelen wij of een regeling mogelijk is en zo ja, of uw voorstel akkoord is.
In Euro's
Uitstellen tot maximaal
U kunt eventueel een extra bericht achterlaten (max. 2.000 karakters).
* Verplichte velden

Wat gebeurt daarna?
Als u op verzenden heeft geklikt, wordt uw voorstel bekeken. Samen met onze opdrachtgever beoordelen wij uw voorstel en besluiten wij of dit akkoord is. U ontvangt binnen 3 werkdagen na uw voorstel een reactie.

Betaling uitstellen

Kunt u de schuld niet binnen de gestelde termijn betalen? Is er geen sprake van een ontruiming, afsluiting van energie of een rechtszaak? Doe dan een verzoek om de schuld eenmalig op een later moment te voldoen. Vul daarvoor onderstaande gegevens in.


Wat gebeurt daarna?
Als u op verzenden heeft geklikt, wordt uw voorstel bekeken. U ontvangt binnen 3 werkdagen een reactie. Gaat onze opdrachtgever akkoord met de uitstel van betaling dan ontvangt u een e-mail met een iDEAL-betaallink.

Overzicht opvragen

Wilt u weten hoeveel uw openstaande schuld bij Flanderijn bedraagt? Vul dan het onderstaande formulier in en wij sturen u binnen 3 werkdagen een overzicht toe.

Formulier opvragen overzicht

Indien nodig kunt u hieronder aanvullende informatie kwijt (max. 2.000 tekens).

* Verplichte velden

Post of exploot ontvangen

U heeft van ons post of een exploot ontvangen. Maar wat betekent dit nu eigenlijk en wat wordt er van u verwacht? Hieronder vindt u een opsomming van verschillende brieven en exploten die u van ons kunt verwachten. 

Betaalbewijs opsturen

U heeft van ons het verzoek gekregen om een bedrag te betalen. Maar u bent van mening dat u deze vordering al heeft voldaan. Zorg ervoor dat wij zo snel mogelijk een kopie van uw betaalbewijs ontvangen onder vermelding van uw dossiernummer. Dit doet u door een duidelijke foto te maken van het betaalbewijs met uw telefoon. Vervolgens stuurt u de foto van het betaalbewijs per e-mail naar info@flanderijn.nl.

Digitaal
U kunt het betaalbewijs ook digitaal uploaden met onderstaand formulier.

Formulier 'Betaalbewijs opsturen'

Upload betaalbewijs
Indien nodig kunt u hieronder aanvullende informatie kwijt (max. 2.000 tekens).

* Verplichte velden

Post
U kunt uw betaalbewijs ook via de post toesturen. Stuur het betaalbewijs (zonder postzegel) naar:

Flanderijn
Antwoordnummer 802
3000 VB Rotterdam

Vermeld uw dossiernummer en dat het om een betaalbewijs gaat.

Hulp bij schulden

Een scheiding, pensioen, ziekte of werkloosheid: op elk moment in uw leven kunt u moeite krijgen om uw rekeningen te betalen. Betalingsproblemen kunnen dan achterstanden worden en uitgroeien tot schuldzorgen. Als u zelf geen oplossingen meer ziet om uw schulden af te lossen, is het verstandig hulp te zoeken. Op de volgende pagina ziet u een overzicht van de verschillende soorten hulp die u kunt aanvragen bij betalingsproblemen.

Ga naar hulp bij schulden

Bezwaar maken

Afhankelijk van de fase waarin een zaak zich bevindt, kunt u wel of geen bezwaar maken tegen de vordering. Soms kan dat met een simpele brief, soms heeft u daar juridische bijstand voor nodig.  Selecteer hieronder waartegen u bezwaar wilt maken.

Klacht
Bent u ontevreden bent over de werkzaamheden van Flanderijn als organisatie of over de werkzaam­heden van een medewerker? Dan kunt u uw klacht bij ons indienen.

Meld een klacht

Wat is Flanderijn?

Flanderijn is van oorsprong een incasso- en gerechts­deurwaarders­organisatie. Inmiddels heeft Flanderijn zich ontwikkeld tot een full-service organisatie op het gebied van credit­management en administratieve ondersteuning.  Wij ondersteunen bedrijven, overheden en organisaties bij hun betalings­beheer en het incasseren van open­staande vorderingen. Daar­bij kiezen wij voor een oplossings­gerichte aanpak waarbij persoonlijk contact voorop staat.

Meer over Flanderijn

Vraag en antwoord

Controleer uw betaalverzoek door het IBAN-nummer na te kijken. Zo weet u zeker dat het betaalverzoek door Flanderijn is gestuurd. Flanderijn gebruikt namelijk alleen deze IBAN-nummers.

Vul het formulier in op onze website en wij sturen u binnen 3 werkdagen een overzicht toe van uw openstaande schuld. U kunt natuurlijk ook contact opnemen via de telefoon. Onze nummers staan op onze contactpagina. Wordt u liever gebeld? Vul dan dit formulier in. Wij nemen op het door u gewenste moment contact op.

U hebt de mogelijkheid om de schuld direct via iDEAL te voldoen. Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U rekent af in de vertrouwde internetbankieromgeving van uw eigen bank. Ook kunt u het verschuldigde bedrag contant of per pin betalen op één van de kantoren van Flanderijn.

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? Tref dan een betalingsregeling of vraag uitstel van betaling aan. Let op: een regeling of uitstel van betaling is niet altijd mogelijk.

Jazeker. U kunt teruggebeld worden op maandag t/m donderdag van 08:00 uur 's ochtends tot 19:00 uur in de avond. Op vrijdag kunt u teruggebeld worden van 08:00 uur tot 18:00 uur. Vul het terugbelformulier in en één van onze medewerkers neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Dat kan via het machtigingsformulier voor een derde in te vullen en terug te sturen. Soms is het namelijk handig dat een andere persoon iets uit uw naam doet. Als uw door omstandigheden niet in staat bent uzelf te vertegenwoordigen. Of als u ergens specifieke kennis voor nodig heeft. Bijvoorbeeld bij een bezwaar, een beroepschrift of bij een (hoor)zitting in de rechtbank. Die andere persoon kan een vriend, kennis en/of jurist zijn.  

U hebt de mogelijkheid om de schuld direct via iDEAL te voldoen. Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U rekent af in de vertrouwde internetbankieromgeving van uw eigen bank. Ook kunt u het verschuldigde bedrag contant of per pin betalen op één van de kantoren van Flanderijn.

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? Tref dan een betalingsregeling of vraag uitstel van betaling aan. Let op: een regeling of uitstel van betaling is niet altijd mogelijk.

Vul het formulier in op onze website en wij sturen u binnen 3 werkdagen een overzicht toe van uw openstaande schuld. U kunt natuurlijk ook contact opnemen via de telefoon. Onze nummers staan op onze contactpagina. Wordt u liever gebeld? Vul dan dit formulier in. Wij nemen op het door u gewenste moment contact op.

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? In veel gevallen lukt het nog wel om een regeling te treffen, maar niet altijd! Dit hangt af van de situatie. Vraag dan een regeling aan om in termijnen te betalen of maak een betalingsafspraak om het bedrag op een later moment in één keer te voldoen.

U heeft van ons het verzoek gekregen om een bedrag te betalen. Maar u bent van mening dat u deze vordering al heeft voldaan. Zorg ervoor dat wij zo snel mogelijk een kopie van uw betaalbewijs ontvangen onder vermelding van uw dossiernummer. Op deze pagina ziet u op welke manieren dit allemaal kan.

Er is geen echte definitie van probleemschulden. Je kunt zeggen dat er financiële problemen zijn wanneer iemand drie maanden of langer niet aan zijn noodzakelijke financiële verplichtingen kan voldoen. Denk hierbij aan het betalen van de huur, zorgpremie en energie. Je kunt ook zeggen dat er probleemschulden zijn wanneer iemand zijn financiële situatie als onoplosbaar ervaart. Bekijk onze pagina over hulp bij schulden voor meer informatie.

Als u zelf geen oplossingen meer ziet om uw schulden af te lossen, is het verstandig hulp te zoeken. Bijvoorbeeld bij een kredietbank, maatschappelijk werk of uw gemeente. Bekijk onze pagina over hulp bij schulden voor meer informatie.

Dat kan via het machtigingsformulier voor een derde in te vullen en terug te sturen. Soms is het namelijk handig dat een andere persoon iets uit uw naam doet. Als u door omstandigheden niet in staat bent uzelf te vertegenwoordigen. Of als u ergens specifieke kennis voor nodig heeft. Bijvoorbeeld bij een bezwaar, een beroepschrift of bij een (hoor)zitting in de rechtbank. Die andere persoon kan een vriend, kennis en/of jurist zijn.  

Helaas is dit niet mogelijk. Wij adviseren u om een periodieke overboeking in te stellen op uw bankrekening om het bedrag van uw betalingsregeling automatisch te laten afschrijven.

De gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op een bankrekening, inkomen (salaris/uitkering), toeslag van de Belastingdienst, teruggave van de Belastingdienst, inboedel, auto, woning en onroerende zaken. 

Aan dit beslag is al heel wat vooraf gegaan.  De schuldeiser heeft een aantal herinneringen aan u gestuurd. U bent door ons of iemand anders gevraagd om te betalen of uw verplichting na te komen. Daarnaast heeft u een vonnis of een dwangbevel ontvangen waarin u nogmaals bent gesommeerd om de betaling te voldoen. U heeft de schuld niet (volledig) betaald. Dit is de reden dat er beslag is gelegd op uw inkomen, uw bankrekening, uw toeslagen van de Belastingdienst of uw (on)roerende zaken.

Alles wat op uw rekening staat op het moment van beslag leggen, valt onder het beslag. Er kunnen echter omstandigheden zijn waardoor niet al het geld op uw rekening onder het beslag valt. Bijvoorbeeld wanneer er al beslag ligt op uw salaris en u verder alleen maar salaris op uw bankrekening ontvangt. Neem in dat geval direct contact met ons op.

Blokkade
Een bank blokkeert na de beslaglegging de rekening vaak direct. Betalingen die na het beslag op uw rekening binnen komen, vallen niet onder het beslag. Daarom moet u contact met uw bank opnemen om zo snel mogelijk weer over de rekening te beschikken. De bank is verplicht de in beslag genomen tegoeden af te dragen aan de beslaglegger.

Uw werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht een deel van uw loon of uitkering in te houden en niet langer aan u uit te betalen. Dit deel van uw inkomen wordt aan ons (of de eerste beslaglegger) afgedragen om uw schuld te voldoen.

De Belastingdienst is verplicht (een deel van) uw toeslag in te houden en niet langer aan u uit te betalen. De toeslag wordt aan ons (of de eerste beslaglegger) afgedragen  om uw schuld te voldoen.

De Belastingdienst is verplicht (een deel van) uw voorlopige teruggave in te houden en niet langer aan u uit te betalen. De voorlopige teruggave wordt aan ons (of de eerste beslaglegger) afgedragen  om uw schuld te voldoen.

In het proces-verbaal dat de gerechtsdeurwaarder aan u heeft overhandigd of nog gaat overhandigen, staat omschreven welke zaken in beslag zijn genomen. Ook staat er op welke datum deze in het openbaar worden verkocht. Zolang er beslag ligt op uw inboedel of auto, mag u deze niet verkopen.

Aankondigingsbiljetten
U dient er rekening mee te houden dat er aankondigingsbiljetten aan uw woning worden opgehangen voor de verkoop. Ook wordt er een advertentie geplaatst. Wij zijn hier wettelijk toe verplicht.

De openbare verkoop gaat niet door wanneer de totale vordering voor de verkoopdatum wordt betaald. Misschien zijn er nog mogelijkheden een betalingsregeling te treffen. Op die manier kunt u de verkoop tegenhouden. Neem hierover contact op met uw dossierbehandelaar.

Het uitgangspunt is dat een gerechtsdeurwaarder bij een beslag op roerende zaken geen beslag mag leggen op zaken die niet van de schuldenaar zijn. In veel gevallen is het voor de gerechtsdeurwaarder niet duidelijk aan wie de verschillende zaken toebehoren. De gerechtsdeurwaarder mag in dit geval uitgaan van de wet. Hierin staat dat de bezitter van een goed wordt vermoed de rechthebbende te zijn (art. 3:119 BW). Dit betekent dat bezit het uitgangspunt is en het aan de eigenaar is om aan te tonen dat er geen sprake is van bezit.

In het proces-verbaal dat de gerechtsdeurwaarder aan u heeft overhandigd of nog gaat overhandigen, staat omschreven welke zaken in beslag zijn genomen. Door het beslag kunt u uw woning niet meer verkopen.

Als er een hypotheek rust op uw woning of andere onroerende zaak, wordt ook de hypotheekbank door ons op de hoogte gesteld van het gelegde beslag. In veel gevallen nemen zij ook contact met u op.

Als u de openstaande schuld niet betaalt of geen acceptabele betalingsregeling treft, wordt uw woning door een notaris in het openbaar verkocht. De opbrengst gaat dan naar de eventuele hypotheekbank en de beslaglegger(s). De gedwongen verkoop van uw woning is een lang en kostbaar traject. Wij adviseren u altijd contact op te nemen met de beslaglegger en de hypotheekbank. Vaak zijn er nog oplossingen.

Als u de vordering niet voldoet, zal de beslaglegging plaatsvinden. De opbrengst die daaruit voortvloeit, gaat dan naar de schuldeiser. Een beslaglegging is een lang en kostbaar traject. Daarom adviseren wij u om de vordering alsnog te voldoen. Lukt dit niet? Bekijk dan onze pagina over hulp bij schulden.

U kunt een herberekening aanvragen van uw beslagvrije voet door een vragenlijst bepaling beslagvrije voet in te vullen. Wanneer wij de vragenlijst hebben ontvangen, nemen wij binnen drie werkdagen contact met u op om de hoogte van de beslagvrije voet met u te bespreken. Lees meer over de herberekening van de beslagvrije voet.