Direct naar de content Direct naar de footer

Flanderijn in cijfers - Jaarverslag 2024

2024: jaar van groei en gedeelde zorg over jongeren

Door Michel van Leeuwen, directievoorzitter Flanderijn

In dit jaarverslag blikken wij terug op een jaar waarin we verder hebben gebouwd aan de fundamenten van een betrokken, vooruitstrevende en maatschappelijk verantwoorde organisatie. 2024 bracht uitdagingen én kansen met zich mee. De krappe arbeidsmarkt, stijgende kosten en veranderingen in wet- en regelgeving maakten het noodzakelijk om onze processen verder te optimaliseren, maar tegelijkertijd bood het jaar volop ruimte voor groei, innovatie en verdieping van samenwerkingen.

We zijn er trots op dat een groeiend aantal opdrachtgevers kiest voor onze onderscheidende manier van werken, waarin het menselijk perspectief centraal staat. In een tijd waarin de term ‘sociaal incasseren’ steeds vaker gebruikt wordt, blijft het voor ons essentieel om de verplichtingen die daarmee gepaard gaan ook écht waar te maken. Onze aanpak is gebaseerd op maatwerk, samenwerking in de schuldenketen en het voorkomen van onnodige escalaties. Ook in 2024 was dat zichtbaar in onze dagelijkse praktijk, de gemeten klanttevredenheid, de feedback vanuit onze gesprekken met ketenpartners en de wijze waarop we met klanten met betalingsproblemen omgaan.

Het was een jaar waarin we opnieuw sterke stappen hebben gezet in het verder ontwikkelen van onze dienstverlening. De introductie van de Pay Risk Indicator (PRI©) en het op grotere schaal inzetten van AI-oplossingen zoals de chatbot-pilot onderstrepen onze ambitie om technologie slim in te zetten, zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Vanuit diezelfde gedachte hebben we onze dienstverlening op het gebied van klantcontact en vroegsignalering verder uitgebreid, mede gebaseerd op onze ervaringen bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit traject, waarin we duizenden mensen hebben geholpen met heldere communicatie en empathisch contact, bevestigde wederom de meerwaarde van onze betrokken benadering.

Ook in 2024 hebben wij opnieuw het vertrouwen gekregen van veel nieuwe opdrachtgevers én hebben wij bij bestaande opdrachtgevers nieuwe vormen van dienstverlening mogen implementeren. In totaal groeide het aantal nieuwe opdrachten met bijna 15% tot ruim 600.000 zaken. De totale omzet kwam voor het eerst boven de 50 miljoen euro, en we incasseerden meer dan 325 miljoen euro voor onze opdrachtgevers. Tegelijkertijd hebben we ook kritisch gekeken naar onze interne processen: via nieuwe workflows, een 60-dagenmodel en workforce management verbeteren we de doorlooptijd, verhogen we de kwaliteit en verlagen we de werkdruk.

Ons werk raakt dagelijks duizenden mensen. Daarom blijven we investeren in sociale innovatie, zoals onze programma’s gericht op jongeren met schulden, de samenwerking met partners zoals ONSbank, SchuldenLabNL en de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid. Deze samenwerkingspartners en veel van onze opdrachtgevers delen onze zorg over het toenemende aantal jongeren met betalingsachterstanden. Inmiddels heeft bijna 1 op de 5 van de aan ons overgedragen vorderingen betrekking op een jongvolwassene tussen de 18 en 25 jaar. Het is een uit de hand lopend probleem waar aandacht voor gevraagd moet worden. Dat hebben we in 2024 ook uitgebreid gedaan via de media en met ronde tafels.

2024 was ook het jaar waarin belangrijke wetgeving zoals de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening in werking trad. De implementatie hiervan heeft binnen Flanderijn geleid tot aanpassingen in brieven, processen en opleidingen. De maatschappelijke aandacht voor schuldenproblematiek nam verder toe, onder meer via het IBO-rapport ‘Naar een beter werkende schuldenketen’ en de Contourenschets Civiele Invordering. Wij zijn trots dat onze input en de door ons toegepaste werkwijze zichtbaar is in deze rapporten en dat we ook inhoudelijk bijdragen aan het debat over schulden en bestaanszekerheid.

Tot slot wil ik onze collega’s in Nederland en België bedanken. Dankzij jullie inzet, betrokkenheid en vakmanschap blijven wij toonaangevend in onze branche. De vele voorbeelden van impact die jullie hebben gemaakt – van een bemoedigend telefoontje tot interventies met de wijkteams in Amsterdam – zijn het bewijs dat sociaal incasseren geen hol begrip is, maar een dagelijkse praktijk die ertoe doet.

Met dit verslag geven wij u een inkijk in onze organisatie in 2024 en in de manier waarop wij waarde creëren voor opdrachtgevers, klanten én de maatschappij. Wij hopen dat u dit met dezelfde trots leest als waarmee wij het hebben geschreven.

Michel van Leeuwen
Directievoorzitter Flanderijn

Dossiers

Instroom nieuwe overdrachten betalingsachterstanden:

+8,9%

476.000
500.595
544.959

Uitstroom afgerekende dossiers:

+17,7%

549.000
466.468
444.000

Toename aantal dossiers
In 2024 zagen we een forse toename van het aantal betalingsachterstanden dat aan ons ter incasso werd overgedragen (+9%). Het genoemde aantal van 544.959 is exclusief de vorderingen die zijn ontvangen door Flanderijn Incasso NV in België (64.386 vorderingen) en Flanderijn Invordering BV (91.187 vorderingen). De toename heeft deels te maken met de groei van het aantal opdrachtgevers.

Over heel 2024 berekend had Flanderijn gemiddeld 590.000 dossiers in behandeling (exclusief 64.000 dossiers van Flanderijn Invordering en 77.000 van Flanderijn Incasso België). Het totaal aan te incasseren hoofdsommen bedraagt 1,77 miljard euro. De totale ontvangsten in 2024 bedroegen 383 miljoen euro.

Ons gemiddelde liquiditeitsratio (volgens de methodiek van het Bureau Financieel Toezicht) over 2024 bedroeg 2,12% en de solvabiliteit 68% (minimale normen KBvG respectievelijk 1.0 en 25%).

Omzet

Omzet
(in mln)

+8%

  • 55,0
  • 50,0
  • 45,0
  • 40,0
  • 35,0
  • 30,0
  • 25,0

In 2024 heeft Flanderijn een gezonde omzetgroei gerealiseerd. De totale netto omzet kwam uit op circa 52,9 miljoen euro, een stijging van 8% ten opzichte van 2023. Deze stijging was het resultaat van een forse toename van het werkaanbod, verbeterde prijsafspraken met opdrachtgevers, een toename van het aantal ambtelijke handelingen en een sterke groei bij onze deelnemingen. Flanderijn Invordering, Flanderijn Servicing en Flanderijn Incasso België lieten alle drie positieve omzetontwikkelingen zien.

Zoals al eerder beschreven nam het aantal nieuwe opdrachten met bijna 15% toe ten opzichte van 2023. Ook op het gebied van ambtelijke werkzaamheden zagen wij een duidelijke stijging: het aantal exploten nam met 10% toe tot 144.462 en het aantal dagvaardingsprocedures groeide met 11% tot 31.653.

Samen met de omzet groeide ook het resultaat. Deze kwam, na belastingen en afschrijvingen, uit op 5,4 miljoen euro. Dit is in lijn met onze doelstelling, namelijk een marge van 10%. De toename van het resultaat ten opzichte van 2023 (+70%) werd voornamelijk veroorzaakt door de omzetgroei in combinatie met relatief lagere kosten. De personeelskosten maakten in 2023 55,1% uit van de totale kosten, in 2024 was dit 56,7% (29,9 miljoen euro). De overige bedrijfskosten waren in 2024 1,5 miljoen euro lager dan in 2023 (2023: 31,5%, 2024: 25,7%)

Nieuwe vormen van dienstverlening en maatschappelijke impact
De omzetgroei is mede te danken aan uitbreiding van onze dienstverlening. In 2024 hebben wij onder andere het klantcontactcentrum voor het Tijdelijk Noodfonds Energie bemand. Ook zijn wij voor meerdere opdrachtgevers gestart met het product ‘contactherstel’, waarbij wij in een vroegtijdig stadium contact opnemen met een niet-betalende klant om te onderzoeken wat de oorzaak van de betalingsachterstand is. De toenemende vraag naar deze vorm van dienstverlening bevestigt dat onze expertise op het gebied van klantgericht en maatschappelijk verantwoord incasseren steeds vaker wordt herkend en gevraagd.

In een concurrerende markt waarin sociaal incasseren steeds meer de norm wordt, blijft Flanderijn zich onderscheiden met een kwalitatief hoogwaardige, oplossingsgerichte aanpak. Onze inzet op innovatie, sociaal incasseren en betrouwbare dienstverlening vertaalt zich in langdurige opdrachtgeversrelaties en in het zijn van marktleider in de incasso-en gerechtsdeurwaardersbranche.

Minnelijk

Van vordering tot oplossing

600.000
Nieuwe vorderingen
93%
Opgelost in minnelijke fase
7%
Naar gerechtelijk traject
65%
Betaald (volledig of deels)
28%
Oninbaar (insolventie, overlijden, etc.)

In 2024 ontving Flanderijn ruim 600.000 nieuwe vorderingen van opdrachtgevers met als doel het vinden van een passende betalingsoplossing.In lijn met onze visie op maatschappelijk verantwoord incasseren, werd 93% van deze vorderingen opgelost in de minnelijke fase – dus zonder tussenkomst van de rechter of executie.Dit bevestigt het vertrouwen van onze opdrachtgevers in onze aanpak en onderstreept onze effectiviteit in het voorkomen van escalatie.

Bijna 65% van de ontvangen dossiers werd opgelost door volledige of gedeeltelijke betaling in de minnelijke fase.In 26% van de dossiers bleek er sprake van een situatie waarin verhaal niet mogelijk was, bijvoorbeeld door insolventie, overlijden of omdat iemand vertrokken was naar een onbekende bestemming.Door dit tijdig te signaleren, konden onnodige kosten voor de opdrachtgever én de schuldenaar worden voorkomen.

De nadruk in onze aanpak ligt op het minnelijk oplossen van betalingsachterstanden én het achterhalen van de achterliggende oorzaken daarvan.Daarbij kijken we verder dan alleen het openstaande bedrag.Door het combineren van data-analyse en persoonlijk klantcontact krijgen wij inzicht in de financiële situatie van klanten en kunnen wij gericht en proportioneel handelen.Hiervoor hebben wij in 2024 de Pay Risk Indicator (PRI) gelanceerd die op basis van eigen en externe data een betrouwbaar beeld geeft van de betalingsmogelijkheden van een klant. De uitkomsten van de PRI geven goede handvatten voor de oplossingsrichting die wij klanten kunnen bieden.Deze aanpak zorgt niet alleen voor een hogere oplossingsgraad, maar draagt ook bij aan het voorkomen van herhaalde betalingsachterstanden.

Onze visie dat het oplossen van schulden begint bij begrip en contact, komt ook in 2024 duidelijk naar voren. Het minnelijk incasseren is voor Flanderijn geen fase in het proces, maar het uitgangspunt van onze dienstverlening.

Gerechtelijk – Executie

Exploten

+10,3%

  • 145.000
  • 140.000
  • 135.000
  • 130.000
  • 125.000
  • 120.000
  • 115.000

2022

2023

2024

Procedures kanton­rechter

+10,9%

  • 34.000
  • 32.000
  • 30.000
  • 28.000
  • 26.000

Duidelijke groei en inhoudelijke verschuiving
Het totale aantal exploten is in 2024 gestegen van 130.918 naar 144.462, een toename van 10,3% ten opzichte van 2023. Deze groei is aanzienlijk en wijkt af van de meer gematigde stijging van 3,7% in 2023. De stijging is met name het gevolg van een toenemend aantal sommatie-exploten, derdenbeslagen en overbetekeningen.

Gedetailleerde verschuivingen in typen exploten
De analyse van de verdeling naar explootsoorten over 2023 en 2024 toont aan dat er sprake is van duidelijke verschuivingen in het type ambtshandelingen dat wordt ingezet:

  • Loonbeslagen zijn met 41% gestegen naar 9.251 in 2024. Deze toename is te verklaren vanuit de groei in het aantal opdrachten in 2024. Gerelateerd tot het aantal ontvangen opdrachten 2024 gaat het 1,5% van de opdrachten waarin uiteindelijk loonbeslag wordt gelegd.

  • Het aantal dagvaardingen is met 43.108 nagenoeg gelijk aan het aantal in 2023 (43.840). Bij 7% van de ontvangen opdrachten wordt uiteindelijk een dagvaarding uitgebracht omdat het minnelijke traject niet succesvol kon worden afgerond.

  • Het aantal woningontruimingen is verder gedaald van 268 in 2023 naar 185 in 2024, een afname van maar liefst 30,9%. Deze daling is opvallend, zeker gezien de stabilisatie die zich in eerdere jaren leek af te tekenen. De ontruimingen die nog plaatsvinden zijn vrijwel uitsluitend het gevolg van ernstige overlastsituaties of langdurig niet-gebruik van de woning. Ontruimingen uitsluitend op basis van huurachterstand komen nauwelijks meer voor.

  • Het aantal bankbeslagen is gestegen met 50% maar blijft in omvang zeer beperkt ( 5.395 bankbeslagen). Deze stijging heeft ook te maken met de toename van het aantal opdrachten. Het middel van bankbeslagen wordt weloverwogen ingezet en alleen wanneer beslag op inkomen niet mogelijk is.

  • Sommatie-exploten zijn bijna verdubbeld ten opzichte van 2023 (van 2.558 naar 6.469). Dit heeft deels te maken met terughoudendheid in het betekenen van dagvaardingen in bepaalde arrondissementen (zoals Amsterdam en Noord-Holland) in verband met onduidelijkheden rondom ambtshalve toetsing waardoor opdrachtgevers eerder kiezen voor een sommatie-exploot.

Gekozen koers
De ontwikkelingen op het gebied van exploten onderstrepen onze koers waarbij het minnelijk oplossen van betalingsachterstanden voorop blijft staan, ook binnen het gerechtelijke traject. In slechts één op de zes betekeningen volgt uiteindelijk een beslaglegging. Dat betekent dat wij voortdurend kritisch kijken naar de noodzaak en proportionaliteit van het inzetten van juridische middelen.

Onze aanpak blijft gericht op effectiviteit en maatwerk, met duidelijke aandacht voor de menselijke maat, en sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in het politieke en maatschappelijke debat waarin de nadruk ligt op maatschappelijk verantwoord incasseren.

Klantcontact

Klachten

2024 2023 2022

Telefonie/Webcare

Whatsapp: 508.541 gesprekken
Livechat: 4.689 gesprekken
Videocalls: 1.263 gesprekken

Binnen Flanderijn bestaat een registratiesysteem voor klachten. Ieder kwartaal worden de klachten geanalyseerd en wordt er een trendrapportage gemaakt. Deze rapportage wordt gestuurd naar alle leidinggevenden met het verzoek om dit met de medewerkers te bespreken. Er wordt een rubricering gemaakt van de aard van de klachten waardoor trends eenvoudig vast te stellen zijn. In 2024 zijn er 155 klachten geregistreerd (2023: 173. Van deze klachten zijn er 62 (40%) terecht bevonden. Dit is fors minder dan 2023. Het aantal klachten bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders is iets toegenomen (van 15 naar 18). Er zijn geen klachten gegrond verklaard door de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders in 2024.

Een belangrijk onderwerp bij klachten is het niet juist vaststellen van de beslagvrije voet bij beslaglegging op salaris of het banksaldo. In 2024 zijn hier 9 klachten over ingediend bij Flanderijn en deze 9 klachten zijn als onterecht geregistreerd. Wij zijn blij met deze uitkomst en zien het als bevestiging van onze zorgvuldigheid bij het juist vaststellen van de beslagvrije voet. De meeste klachten (44) gaan over het niet tijdig reageren op vragen van klanten. Hiervan zijn 21 klachten als terecht bestempeld. Ondanks het feit dat dit aantal beduidend lager is dan in 2023 (46) heeft dit volop onze aandacht.

Klanttevredenheid

Klanten

7,1 2024
2023: 7,4

Flanderijn wil de meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie van de Benelux zijn. Om die ambitie waar te maken, onderzoeken wij voortdurend de wensen en ervaringen van onze gebruikers – opdrachtgevers, klanten, stakeholders en medewerkers. Dat doen we via gesprekken, tevredenheidsonderzoeken en structurele evaluaties. Onze werkwijze blijft daarbij altijd gebaseerd op de vraag: “Waarmee kunnen we u helpen?”

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek
Sinds 2018 meten wij doorlopend de tevredenheid onder schuldenaren. In 2024 ontvingen we 11.889 ingevulde surveys. De gemiddelde score over het jaar was een 7,1 (2023: 7,4). Klanten waardeerden met name het telefonisch contact met een 7,8. Een belangrijk aandachtspunt is de duidelijkheid van onze brieven en e-mails. Daar is de gemiddelde score 6,7.

De feedback geeft niet alleen inzicht in algemene tevredenheid, maar bieden dus ook aanknopingspunten voor verbetering. Zo nemen wij in situaties waarin afspraken onduidelijk zijn, proactief contact op met klanten om helderheid te bieden. Daarnaast passen we op basis van de onderzoeksresultaten de inhoud van brieven, e-mails, gesprekken en webteksten aan.

Relatiebeheer en evaluaties
Langdurige relaties met opdrachtgevers zijn voor ons van groot belang. Daarom voeren wij regelmatig evaluatiegesprekken, afgestemd op de omvang en wensen van de opdrachtgever. Deze gesprekken worden gevoerd door de ketendirecteuren, keten- en teammanagers in samenwerking met de afdeling Customer Relations. De uitkomsten worden vastgelegd in het CRM-systeem en vertaald naar concrete verbeteracties.

Waar nodig worden specialistische teams ingezet om projectmatig implementaties van nieuwe opdrachtgevers te doen of verbeteringen door te voeren. Onze opdrachtgevers waarderen deze gestructureerde aanpak, wat ook blijkt uit benchmarkrapportages en audits.

Met gerichte aandacht voor feedback, korte lijnen en een continue focus op verbetering, blijft klanttevredenheid voor Flanderijn een belangrijk speerpunt in onze dienstverlening.

Medewerkers en organisatie

588 Totaal aantal medewerkers
incl. uitzendkrachten, excl. oproepkrachten en stagiaires
2023: 566

Medewerkers en organisatie

In 2024 is het personeelsbestand van Flanderijn licht gegroeid (4%). Eind 2024 werkten er in totaal 588 medewerkers (444 FTE) bij Flanderijn BV, Flanderijn Utrecht BV, Flanderijn Servicing BV, Flanderijn Invordering en Flanderijn N.V. (België). Het aantal uitzendkrachten lag gemiddeld op 53. Het behoud van medewerkers en de groei is mede mogelijk gemaakt door uitbreiding van het recruitmentteam en een gerichte arbeidsmarktcommunicatiecampagne. Ondanks de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is het gelukt om nieuwe collega’s aan te trekken én de benodigde capaciteit te behouden.

Arbeidsmarkt en organisatieontwikkeling
De arbeidsmarkt was ook in 2024 krap, met name in administratieve en juridische functies. Het verloop onder medewerkers bleef stabiel, maar de wervingsdruk bleef hoog. Opvallend is dat de meeste uitstroom richting de overheid of (semi-)publieke instellingen plaatsvindt, vaak vanwege de arbeidsvoorwaarden. Waar wij op dat vlak niet altijd kunnen concurreren, bieden wij betekenisvol werk, maatschappelijke impact en groeimogelijkheden. Zo was er veel interesse onder collega’s voor functies binnen het Tijdelijk Noodfonds Energie en andere maatschappelijke projecten. Ook binnen onze corebusiness – incasso en gerechtsdeurwaardersdiensten – is betekenisvol werk en klantcontact een belangrijke drijfveer voor medewerkers.

In 2024 zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van onboarding, talentontwikkeling en vitaliteit. Zo is het programma VIBE (Vitaliteit, Inzet, Betrokkenheid en Energie) is geïntroduceerd en richt zich op duurzame inzetbaarheid. Verder zijn mobiliteitsregelingen vernieuwd en is het interne opleidingsaanbod uitgebreid met onder andere het trainingsplatform GoodHabitz en een nieuw talentenprogramma.

Pijlerstructuur en kantoren
De werkzaamheden binnen Flanderijn zijn georganiseerd in negen pijlers, gericht op onder andere zorgverzekeraars, financiële instellingen, nutsbedrijven, pensioenfondsen en overheden. Iedere pijler wordt aangestuurd door een ketenmanager en ondersteund door teammanagers, coördinatoren, data-analisten en QI-professionals. Medewerkers werken over kantoren heen samen, afhankelijk van specialisatie en klantgroep.

Flanderijn is gevestigd in acht steden in Nederland en in Antwerpen (België). De centrale stafafdelingen zijn gehuisvest in Rotterdam. Dit zijn o.a. Human Resources & Development, Finance & Control, ICT, Risk & Compliance, Customer Relations, Business Development, Operational Excellence, Marketing & Communicatie en Sociale Innovatie.

In 2024 zijn geen nieuwe kantoren geopend of gesloten, maar is wel geïnvesteerd in hybride werkplekken, modernisering van de kantoren en verbetering van de technische infrastructuur.

ICT en datagedreven werken
De ICT-afdeling heeft in 2024 flinke stappen gezet. Zo is de migratie van de dossierapplicatie Pragma naar FLIDS verder uitgerold, onder andere bij de keten Pensioenen. Ook is het nieuwe klantenportaal operationeel geworden. In samenwerking met externe partners is de informatiebeveiliging verder aangescherpt en zijn de ISO 27001-certificering en ISAE 3402-audits succesvol doorlopen. Ook is de organisatie volledig ingericht op de DORA-regelgeving die in januari 2025 officieel van kracht is geworden.

Datagedreven werken staat steeds centraler. De Pay Risk Indicator (PRI©), ontwikkeld in 2023, is in 2024 volledig geïntegreerd in de dossierbehandeling. De PRI maakt gebruik van interne en externe data (zoals CBS-cijfers) om de betaalcapaciteit van klanten te voorspellen en passende behandelstrategieën te bepalen. Hiermee kunnen wij meer maatwerk leveren en tegelijkertijd efficiënter werken.

Certificeringen

Flanderijn hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. We beschikken over diverse certificeringen en keurmerken, waaronder:

  • ISO 9001:2015 (kwaliteitsmanagement)

  • ISO 27001:2022 (informatiebeveiliging)

  • ISAE 3402 type II (risicobeheersing)

  • FSQS-NL (risicobeheersing voor financiële dienstverleners)

  • SRCM (Social Responsible Credit Management)

  • EcoVadis (duurzaamheid en MVO)

In 2024 is de hercertificering voor het SRCM-keurmerk succesvol afgerond. Deze certificering onderstreept onze inzet voor maatschappelijk verantwoord incasseren en werkgeverschap.

Externe ontwikkelingen

Kinderopvangtoeslagaffaire (KOTA)
De kinderopvangtoeslagaffaire blijft ook in 2024 een belangrijk politiek en maatschappelijk onderwerp. Flanderijn blijft nauw betrokken bij de uitvoering van het schuldovernameproces door de Belastingdienst voor erkende gedupeerden. In 2024 is verder gewerkt aan de opschoning van bestaande dossiers, maar ook zijn nog nieuwe meldingen binnengekomen. Verwacht wordt dat de afwikkeling nog meerdere jaren zal duren. Onze interne processen en systemen zijn hierop afgestemd en blijven aangepast aan de actuele werkwijze van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Flanderijn speelt hierbij een actieve uitvoerende rol, onder andere door huisbezoeken en dossierverificatie.

Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI)
Op 1 april 2024 is de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI) in werking getreden. Hoewel Flanderijn als gerechtsdeurwaardersorganisatie is uitgezonderd van registratieplicht, zijn wij wel volledig gehouden aan de inhoudelijke verplichtingen. Die verplichtingen omvatten onder meer transparantie over rente en kosten, opleidingseisen voor medewerkers en een beperking op de contactmomenten met schuldenaren.

In het najaar van 2024 heeft het Bureau Financieel Toezicht bij Flanderijn een toetsing uitgevoerd op de naleving van de WKID. Hieruit bleek dat onze communicatie en processen bijna volledig voldoen aan de wetgeving. Alleen enkele tekstuele aanpassingen in standaardbrieven waren nog nodig.

De invloed van soevereinen en autonomen op onze werkzaamheden
In 2024 is de invloed van soevereinen en autonomen op onze dagelijkse werkzaamheden opnieuw merkbaar toegenomen. Vrijwel dagelijks ontvingen we brieven, e-mails en andere vormen van communicatie van schuldenaren die zich beroepen op een zelfverklaarde soevereiniteit of autonomie. Deze personen weigeren in veel gevallen hun betalingsverplichtingen na te komen en beroepen zich daarbij op uiteenlopende – doorgaans juridische – argumentaties die elke wettelijke grondslag missen.

De bezwaren variëren van het ontbreken van een geldige cessie of registratie van gerechtsdeurwaarders bij de Kamer van Koophandel, tot het eisen van boetes in cryptovaluta of het verbieden van communicatie zonder expliciete toestemming. Hoewel de juridische basis voor deze bezwaren ontbreekt, brengen ze aanzienlijke verstoring in onze werkprocessen met zich mee.

Wat ons bijzonder zorgen baart, is de toename van agressief gedrag binnen deze groep. Er zijn meldingen van oproepen tot het in “burgerarrest” nemen van gerechtsdeurwaarders. Deze escalatie heeft niet alleen impact op onze medewerkers, maar vergroot ook de financiële problemen van de betrokkenen, die door hun opstelling verdere kosten en juridische complicaties op zich laden. Wij zijn daarom blij met de groeiende aandacht voor dit fenomeen vanuit justitie, politie en de politiek.

IBO 'Problematische Schulden' en Contourenschets Civiele Invordering
In juni 2024 zijn twee belangrijke overheidsrapporten gepubliceerd die een grote impact (gaan) hebben op het werkveld van incasso, deurwaarderswerkzaamheden en schuldhulpverlening: het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) 'Naar een beter werkende schuldenketen' en de 'Contourenschets Civiele Invordering'.

Het IBO-rapport analyseert structurele oorzaken van problematische schulden, waaronder versnippering van schuldhulp, onvoldoende samenwerking tussen partijen en het laat ingrijpen in het proces. Flanderijn herkent deze knelpunten. Het rapport doet aanbevelingen op het gebied van vroegsignalering, integrale begeleiding en het voorkomen van escalatie. Daarbij wordt gepleit voor een meer mensgerichte benadering en betere afstemming tussen publieke en private partijen.

De Contourenschets Civiele Invordering richt zich op de inrichting van het civiele incassostelsel. Doel is het efficiënter en rechtvaardiger maken van het systeem. Daarbij wordt onder meer gekeken naar standaardisatie van procedures, herverdeling van rollen tussen rechter en partijen, en het minimaliseren van kosten en stress bij consumenten.

Beide rapporten zijn door het kabinet omarmd. De verwachting is dat de aanbevelingen vertaald worden naar beleidsmaatregelen in 2025, met mogelijk ook wetswijzigingen tot gevolg. Flanderijn heeft actief input geleverd voor deze onderzoeken, onder meer via brancheorganisaties en inhoudelijke gesprekken met de opstellers van deze rapporten. Veel van de gepresenteerde oplossingsrichtingen sluiten aan op de koers die Flanderijn al jaren volgt: minnelijk waar het kan, juridisch waar het moet – altijd met oog voor de menselijke maat.

CSRD en duurzaamheid
In 2024 is Flanderijn verder gegaan met de voorbereidingen op de CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive), in afwachting van de definitieve regelgeving vanuit de Europese Unie. De verwachting tot dan toe was dat Flanderijn vanaf boekjaar 2025 verplicht zou zijn om duurzaamheidsdoelstellingen te rapporteren op het gebied van milieu, sociaal beleid en governance (ESG).

In 2025 is echter duidelijk geworden dat de rapportageverplichting voor organisaties zoals Flanderijn waarschijnlijk minder ingrijpend zal zijn dan eerder werd aangenomen. Naar verwachting zal Flanderijn buiten de reikwijdte van de verplichte CSRD-rapportage vallen.

Dat neemt niet weg dat wij het belang van maatschappelijke transparantie en duurzame bedrijfsvoering onderschrijven. Flanderijn blijft dan ook met meerdere partijen – waaronder opdrachtgevers, branchegenoten en maatschappelijke organisaties – in gesprek over een passende vorm voor het opstellen van duurzaamheidsnormen en de verantwoording. De focus ligt daarbij met name op het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden, een terrein waarop wij aantoonbare maatschappelijke meerwaarde leveren.

Onze betrokkenheid bij onder meer het Tijdelijk Noodfonds Energie, de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid en de samenwerking met SchuldenLabNL, ONSbank, OverRood, Ondernemersklankbord, NVVK en het Nibud vormt daarbij een belangrijke basis. Door deze maatschappelijke inzet zichtbaar te maken en te onderbouwen met resultaten, blijven we bijdragen aan de verdere professionalisering van sociaal verantwoord incasseren.

Opkomst ChatGPT
Binnen Flanderijn werken we al langer met kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld om de verhaalbaarheid van een vordering in te schatten. Sinds eind 2022 heeft ChatGPT een enorme opmars gemaakt en is kunstmatige intelligentie niet meer weg te denken uit het dagelijkse werkveld. Ook binnen Flanderijn heeft deze technologische ontwikkeling impact op onze werkzaamheden.

ChatGPT en andere vormen van kunstmatige intelligentie bieden kansen om processen efficiënter en slimmer te maken. Zo kan AI helpen bij het analyseren van grote hoeveelheden data, het sneller verwerken van standaardvragen en het verbeteren van klantcommunicatie. Tegelijkertijd brengt deze ontwikkeling ook uitdagingen met zich mee. De betrouwbaarheid van AI-gegenereerde informatie moet continu worden bewaakt om te voorkomen dat fouten of onnauwkeurigheden onze kwaliteit aantasten. Daarnaast is menselijke controle onmisbaar bij juridische en ethische afwegingen. Wij moeten dus niet alleen inspelen op de voordelen van AI, maar ook waarborgen dat de inzet ervan past binnen onze normen en compliance-eisen.

De opkomst van ChatGPT en vergelijkbare AI-oplossingen dwingt ons om kritisch te kijken naar onze werkwijzen en ons kwaliteitsbeleid. Door een balans te vinden tussen automatisering en menselijke expertise kunnen we deze technologie op een verantwoorde manier inzetten, zonder in te leveren op de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening.

Economie en bestaanszekerheid
De inflatie is in 2024 gedaald ten opzichte van voorgaande jaren, maar veel huishoudens merken dat nauwelijks in hun portemonnee. Vooral gestegen woonlasten, energiekosten en voedselprijzen zorgen voor financiële druk. Flanderijn heeft haar dienstverlening hierop aangepast, onder meer door uitbreiding van casemanagement, klantcontact en betalingsregelingen op maat. Ook de Pay Risk Indicator (PRI©) helpt bij het bepalen van een passende behandeling per klant.

De ondersteuning van het Tijdelijk Noodfonds Energie werd in 2024 voortgezet. Flanderijn verzorgde opnieuw het klantcontactcentrum en beantwoordde tienduizenden hulpvragen. De uitvoering bevestigt ons vermogen om op schaal én met empathie om te gaan met urgente maatschappelijke problematiek

Politieke ontwikkelingen
Na de verkiezingen eind 2023 is in 2024 onderhandeld over een nieuw kabinet. In het gepresenteerde hoofdlijnenakkoord is veel aandacht voor bestaanszekerheid. Belangrijke voorgestelde maatregelen die raken aan onze sector zijn:

  • Versterking van de schuldhulpverlening bij de bron

  • Digitalisering van de rechtspraak en meer wijkrechtspraak

  • Verlaging van incassokosten bij overheidsvorderingen

  • Sociale ministerieplicht voor gerechtsdeurwaarders

  • Stimulering van samenwerking tussen incassopartijen en hulpverleners

Flanderijn volgt deze ontwikkelingen op de voet en levert via branchevertegenwoordiging actief input aan werkgroepen en beleidsmakers. Wij geloven dat effectieve invordering en maatschappelijke verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan – iets wat in deze beleidslijnen steeds meer wordt erkend.

Maatschappelijke betrokkenheid

Samenwerking ketenpartners

Flanderijn gelooft sterk in de kracht van samenwerking binnen de keten. In 2024 heeft onze organisatie opnieuw intensief samengewerkt met diverse maatschappelijke partners. Ons werk verschuift steeds meer richting een integrale aanpak van betalingsproblemen, waarbij het voorkomen én duurzaam oplossen van schulden centraal staat.

Daarom werken wij bijvoorbeeld nauw samen met SchuldenLabNL, de Nederlandse Schuldhulproute, de buurtteams van de gemeente Amsterdam, het Geldplein van de gemeente Rotterdam, het Nibud, de Hogeschool Utrecht, Over Rood, Ondernemersklankbord, stichting ONSbank, de Voorzieningenwijzer en MoneyStart.

Uit deze samenwerkingen ontstaan voortdurend nieuwe initiatieven. Een goed voorbeeld is onze betrokkenheid bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. Na een succesvolle inzet in 2023, hebben wij ook in 2024 het klantcontactcentrum van het fonds bemenst. Deze opdracht bevestigt het vertrouwen in onze mensgerichte werkwijze en ons vermogen om complexe hulpvragen professioneel en empathisch te behandelen.

Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

Flanderijn is partner van de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG), een initiatief van SchuldenLabNL. Binnen deze coalitie delen we actief onze kennis en praktijkervaring als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie én als werkgever van meer dan 600 medewerkers. Ook in 2024 namen we deel aan gesprekken en sessies binnen de coalitie, waarin structurele oplossingen voor financiële stress en schuldenproblematiek bij werknemers centraal stonden. Dit doen we samen met grote bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties én met onze eigen opdrachtgevers die partner zijn van NCFG. In 2024 hebben we ook bijgedragen aan het rapport Sociaal Incasseren dat in opdracht van de NCFG is opgesteld en uitgangspunt is voor het afsprakenkader Sociaal Incasseren.

Jongeren met schulden: urgent probleem

We maken ons grote zorgen over de toename van jongeren met financiële problemen. In vijf jaar tijd is het aandeel dossiers van jongeren onder de 25 bijna verdubbeld. Flanderijn heeft in 2024 het initiatief genomen tot een onderzoek en diverse ronde tafels over dit onderwerp, samen met opdrachtgevers en ketenpartners. Deze sessies, die breed gewaardeerd werden, hebben geleid tot extra bewustwording en nieuwe initiatieven.

Ook binnen het Flanderijn Sociaal Innovatie Team ligt de focus nadrukkelijk op jongeren. Zo zijn er meerdere bijeenkomsten geweest met ervaringsdeskundigen waarbij onder meer is gekeken naar de toonzetting van onze communicatie. De belangrijkste doelstelling is om alle drempels in het contact met jongeren weg te nemen.

Samenwerking ONSbank en de Flanderijn Foundation

Sinds 2023 is Flanderijn partner van ONSbank. In 2024 is deze samenwerking verder verdiept. Meerdere collega’s binnen Flanderijn zijn actief als schuldrustcoach. ONSbank biedt jongeren tussen de 18 en 27 jaar een programma waarin persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met het creëren van financiële rust. Flanderijn stelt hiervoor kennis, capaciteit én praktijkervaring beschikbaar, in lijn met de doelstellingen van onze eigen Flanderijn Foundation. Deze stichting zet zich sinds 2015 in voor de maatschappelijke zelfredzaamheid van jongvolwassenen.

Casemanagement als sleutel tot duurzame oplossingen

Onze casemanagers vormen een cruciale schakel in onze maatschappelijke aanpak. Zij zijn erop gericht om duurzame oplossingen te vinden, ook buiten het klassieke incassokader. In 2024 werden opnieuw honderden klanten door onze casemanagers begeleid. Daarbij ligt de focus op maatwerk en samenwerking met hulpverleners en het creëren van overzicht, rust en perspectief voor klanten.

Maatschappelijke impact in de praktijk

De maatschappelijke betrokkenheid van Flanderijn komt niet alleen tot uiting in beleidskeuzes, maar ook in de dagelijkse praktijk aan de voordeur. Onze deurwaarders nemen de tijd voor gesprek, luisteren naar het verhaal achter de betalingsachterstand en schakelen waar nodig hulp in.

Zoals in het geval van een jonge man in Amsterdam, waarbij een dreigende ontruiming juist het keerpunt bleek. Door persoonlijk contact en directe schakeling met het buurtteam werd passende hulpverlening op gang gebracht. De man vond opnieuw houvast. De betreffende deurwaarder ontving vanuit het buurtteam een e-mail met de volgende boodschap: ‘de cirkel begon ooit bij jou in deze casus en mooi om te bezien dat er een algehele oplossing is gekomen.’ Zo’n situatie laat zien dat maatschappelijk betrokken incasseren niet alleen een visie is, maar dagelijkse realiteit bij Flanderijn. Ook toont het de meerwaarde aan die de deurwaarder kan vervullen in het signaleren van problemen achter de voordeur. Dat is ook een belangrijke reden waarom Flanderijn zich als partner heeft gemeld voor de pilot Ketensignalering die in 2025 van start gaat.

Missie en visie

Missie van Flanderijn
Afspraak is afspraak. Leveranciers leveren producten en diensten onder de voorwaarde dat daar ook een prestatie (betaling) tegenover staat. Als organisatie zorgen wij ervoor dat verplichtingen worden nagekomen en de risico’s van niet-betalende klanten geminimaliseerd worden. Daarbij verliezen we de menselijke maat niet uit het oog. Wij zorgen voor het nakomen van afspraken zonder dat er problematische schulden ontstaan, zowel voor consumenten als bedrijven. Wanneer een klant die wel heeft, dan helpen wij mee met het oplossen daarvan. Gerechtelijke procedures worden zoveel als mogelijk voorkomen.

Visie van Flanderijn
In onze aanpak werken we oplossingsgericht waarbij waarden als integer handelen, betrokkenheid en persoonlijk contact met opdrachtgevers, klanten en derden voorop staan. Die aanpak is de kern van ons bedrijf en geeft ons meerwaarde. We streven niet naar een schuldenvrije maatschappij, wel naar een maatschappij zonder probleemschulden of ernstige geldzorgen. Dit kunnen we niet alleen en werken dan ook samen met opdrachtgevers, (schuld)hulpverleners, overheden en maatschappelijke organisaties.