De maatschappelijke interesse voor de gerechtsdeurwaarder als partij in het incasseren van vorderingen is de afgelopen jaren enorm toegenomen.

Dit heeft ook te maken met de bijzondere positie die de gerechtsdeurwaarder inneemt. Aan de ene kant wordt hij door opdrachtgevers ingeschakeld om openstaande vorderingen te incasseren of vonnissen en dwangbevelen uit te voeren. Die opdrachtgevers willen graag dat hun vorderingen worden betaald. Aan de andere kant moet de gerechtsdeurwaarder oog hebben voor de belangen van de niet-betalende klant. Dat heeft te maken met de onafhankelijke status die de gerechtsdeurwaarder wettelijk heeft. In veel situaties moet de gerechtsdeurwaarder op zoek naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. Maar hoe de individuele gerechtsdeurwaarder hier vorm aan geeft, kan enorm verschillen.

Op initiatief van Aqturion zijn dertien vooraanstaande gerechtsdeurwaarderskantoren enkele jaren geleden gestart met de inrichting van een branche-specifieke norm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In deze norm is niet alleen gekeken aan welke concrete voorwaarden en eisen een maatschappelijk verantwoord incassotraject moet voldoen. Er is ook bijvoorbeeld aandacht voor normen op gebied van goed werkgeverschap, goed bestuur, vakmanschap, communicatie en milieu. Uiteindelijk heeft zich dit vertaald in de norm SRCM (Social Responsible Credit Management).

Voor het behalen van de certificering moet je de nodige stappen doorlopen. Welke dat zijn lichten wij hieronder nader toe.

Voor het verkrijgen van een SRCM-certificering moet een deelnemer jaarlijks aantonen dat er aan de norm wordt voldaan. Iedere twee jaar is er een meerdaagse audit door een onafhankelijk auditor. Het besluit om een certificering toe te kennen, wordt genomen door de Raad voor Certificering.

Certificeringssystematiek
SRCM-verslag
Centraal in de certificering staat het SRCM-verslag. Een deelnemer dient jaarlijks een verslag in over de prestaties op onderdelen van de SRCM-norm. Het verslag is deels openbaar en is te vinden in het SRCM-register. De auditor en de Raad voor Certificering beoordelen het verslag. Door te werken met een jaarlijkse verslaglegging door de deelnemer wordt invulling gegeven aan de MVO-uitgangspunten van transparantie en het afleggen van verantwoording.

Startkwalificatie
Het eerste certificeringstraject start met een fase 1 audit waarin de auditor vaststelt dat de deelnemer voldoet aan de uitgangspositie voor SRCM. En dat er een eerste SRCM-verslag is. Alle onderdelen moeten in de organisatie aanwezig en zichtbaar zijn. De fase 1 audit is een toets op ‘opzet en bestaan’. Het besluit dat de deelnemer voldoet aan de criteria van fase 1 wordt genomen door de Raad voor Certificering.

Een deelnemer die de fase 1 audit met positief resultaat doorloopt mag ‘SRCM Startkwalificatie’ voeren en wordt opgenomen in het SRCM-register.

Certificeringsaudit
Maximaal zes maanden na het behalen van de startkwalificatie volgt er een certificeringsaudit. Ook hier is het SRCM-verslag de basis. De auditor voert voor de certificeringsaudit bij de deelnemer een meerdaagse audit uit. Voor een positief resultaat moet de deelnemer in het beleid, de werkprocessen en de relaties met derden voldoen aan de SRCM-normeisen. De auditor adviseert aan de Raad voor Certificering die het besluit neemt of aan de deelnemer een SRCM-certificering wordt toegekend.

Bij een positief besluit mag de deelnemer de SRCM certificering voeren en wordt het certificaat opgenomen in het SRCM-register. Zie voor de huidige status: SRCM register | SRCM (srcm-certificering.nl) Hier kunt u ook het verslag vinden.

Flanderijn is één van de drie gerechtsdeurwaarders die het SRCM-certificaat inmiddels heeft behaald. Het certificaat bevestigt waar wij ons al jaren voor inzetten: maatschappelijk verantwoordelijk incasseren waarbij het vinden van de meest passende oplossing voorop staat.

Het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden is een win-win situatie voor klanten en opdrachtgevers van Flanderijn. Want wat betekent het voor u als opdrachtgever (schuldeiser) als klanten niet meer terugkeren in betalingsachterstand? Wat bespaart u dat aan kosten in uw eigen debiteurenproces en wat levert u een verlaging van de DSO op? Wilt u weten hoe wij dit doen? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden. Flanderijn levert oplossingsgerichte en duurzame minnelijke- en gerechtelijke incassoprocessen.

Meer weten over onze incassoprocessen? Bekijk het hier.