Vandaag is de Week van het Geld van start gegaan.

De 13e editie van deze landelijke projectweek voor het onderwijs heeft als thema: 'Hoe ben jij je GELD de BAAS?'. Het thema richt zich op het empoweren van kinderen en jongeren om controle te krijgen over hun financiën.


Hoe ben jij GELD de BAAS?

Het thema van de Week van het Geld 2024 is 'Hoe ben jij GELD de BAAS?'. In deze campagne  draait het om het empoweren van kinderen en jongeren om volledige controle te krijgen over hun financiën. Voor het basisonderwijs behandelt de week onderwerpen als reclame, de invloed van influencers en de waarde van geld. Daarnaast wordt er aandacht bestaat aan in-game aankopen en verzekeringen. In de lesmaterialen voor het voortgezet onderwijs worden onderwerpen belicht als cryptovaluta, geldkoeriers, achteraf betalen, phishing en pensioenen. Deze onderwerpen sluiten goed aan bij de leefwereld van de leerlingen.


Jongeren voorbereiden op financiële zelfredzaamheid

Met het motto 'begin jong, bereid je voor op later' streeft het platform ernaar om kinderen en jongeren voor te bereiden op hun financiële zelfredzaamheid in de toekomst en de financiële verantwoordelijkheid die ze krijgen zodra ze 18 worden. De Week van het geld speelt een cruciale rol in het duurzaam bevorderen van financiële vaardigheden bij kinderen en jongeren, zowel op school als thuis.

Flanderijn is zich bewust van de toenemende problematiek onder jongeren. Wij besteden veel aandacht aan het optimaliseren van de communicatie met deze doelgroep. Flanderijn ziet een trend waarbij steeds meer jongeren met schulden te maken krijgen en al op jonge leeftijd kampen met betalingsproblemen. Daarom hebben wij  in samenwerking met het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag een onderzoek gedaan naar dit vraagstuk. Centraal in dit onderzoek stond de vraag  “Hoe kunnen we jongeren met schulden effectiever bereiken?”.

De resultaten van dit onderzoek hebben wij gebundeld in een mooie whitepaper, die u hier kunt downloaden.


Geldfit & Week van het geld

Onze partner Geldfit neemt deel aan de 'Week van het Geld' en heeft een speciale pagina ontwikkeld voor jongeren. Op geldfit.nl/jongeren is er een schat aan informatie te vinden over geldzaken. Hier is voor jongeren een overzicht welke stappen ze moeten nemen als ze bijna 18 worden, ze gaan studeren of van plan zijn om op hunzelf te gaan wonen.


Nieuw Flanderijn project onder jongeren

Ook in de komende maanden staat het thema ‘jongeren’ binnen Flanderijn centraal. Onze nieuwe marketing stagiaire, Jannylu, houdt zich bezig met een onderzoek naar jongeren die kampen met schulden of financiële problemen, en de rol die de E-commerce sector hierin speelt. Haar onderzoek richt zich bijvoorbeeld op het gebruik van 'buy now pay later'-tools onder de jongeren en hoe de E-commerce sector een bijdrage kan leveren aan de schuldenproblematiek.


Grote invloed van influencers

Tijdens de 'Week van het Geld' wordt aandacht besteed aan de invloed van influencers op jongeren. Opvallend is dat tweederde van de jongeren die influencers volgen aangeeft dat hun eigen financiële situatie hierdoor beïnvloed wordt. Jongeren in de leeftijdscategorie van 16 tot 19 jaar worden voornamelijk verleid tot aankopen door de aanwezigheid van hun vrienden, reclame-uitingen of de invloed van influencers.

De jongeren hebben ervaren dat influencers invloed uitoefenen op hun financiële beslissingen. Als gevolg daarvan heeft 29% van de jongeren geld verloren.

Het volledige onderzoek is te lezen op de website van de ‘Week van het geld’.