Waarom bedrijven rekening moeten houden met generatie Z

Over tien jaar is generatie Z ook op economisch gebied een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Deze generatie, die is geboren na 2000, is dan bezig met het aankopen van huizen, het kiezen van scholen voor hun kinderen en het opzij zetten van geld voor hun latere pensioen. Ze zullen daarnaast steeds vaker belangrijke managementfuncties bekleden in het bedrijfsleven. Maar net als iedere generatie heeft ook generatie Z zijn eigen voorkeuren en werkwijzen. Voor bedrijven is het dan ook slim om zich in deze groep te verdiepen.

Ook Flanderijn besteedt als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie veel aandacht aan dit thema. Hiervoor zoeken we bijvoorbeeld samenwerking met verschillende maatschappelijke organisaties en organiseren we regelmatig events voor relaties uit verschillende sectoren. Één van de initiatieven is het Flanderijn Ronde Tafel diner, een ideale gelegenheid om in een informele setting met elkaar over dit onderwerp in gesprek te gaan. Onlangs vond het tweede Ronde Tafel Diner plaats waar een groot aantal relaties uit de bancaire sector te gast waren. Een bijzondere avond waar Angela Weghorst, auteur van het boek ‘Anders: het echte verhaal van Generatie Zenz’ ons een extra kijkje in de belevingswereld van deze nieuwe generatie gaf.

Generatie Z is namelijk opgegroeid met het internet en smartphones en kunnen zich een wereld zonder deze communicatiemiddelen niet voorstellen. Met hun vrienden communiceren ze vrijwel uitsluitend via apps en alles wat zij doen delen zij het liefst op social media. Dit komt voort uit de sterke behoefte aan verbondenheid. Ze willen gehoord, gezien en gewaardeerd worden.


Communiceren via smartphones

Bedrijven die met deze groep willen communiceren, zullen al snel ondervinden dat bepaalde communicatiemiddelen niet werken. Dat geldt zeker ook  binnen de financiële sector. Zo blijkt in de praktijk dat generatie Z nauwelijks brieven leest en bellen vinden ze ook niet altijd prettig. Dat komt eenvoudigweg omdat ze vaak te weinig ervaring hebben met deze manier van communiceren. Het is dus belangrijk dat bedrijven daar rekening mee houden en hun beschikbare communicatiemiddelen daarop aanpassen. Communiceren via apps en e-mail werkt in de meeste gevallen stukken beter, omdat generatie Z de berichten direct op hun smartphone kan bekijken.  


Geld uitgeven als water

In vergelijking met voorgaande generaties geeft generatie Z ook veel gemakkelijker geld uit. Dat komt onder andere doordat ze - vaak aangespoord door groepsdruk of de behoefte om erbij te horen – bepaalde items direct willen hebben. Ze zijn ongeduldig en niet gewend om voor een dure aankoop te sparen. Dankzij het internet is het ook veel gemakkelijker geworden om snel veel geld uit te geven. Met een creditcard is het aankopen van artikelen in webshops een fluitje van een cent en vaak kunnen ze daar ook nog eens in termijnen betalen of de betaling naar een later moment in het jaar uitstellen. Maar uiteindelijk leidt dit vaak alleen maar tot financiële problemen.


Leren met geld om te gaan

Overigens zijn de jongeren uit generatie Z zich vaak wel degelijk bewust dat ze schulden maken. Ze maken zich daar alleen niet altijd druk om. Dat heeft onder andere te maken met de krappe arbeidsmarkt, waarin werkgevers staan te springen om personeel. Ze gaan ervan uit dat ze later een goedbetaalde baan zullen hebben en dat ze met dat inkomen heel gemakkelijk hun schulden kunnen aflossen. Maar dat zal helaas niet waar blijken, aangezien een groot deel van het inkomen op zal gaan aan de vaste lasten en andere noodzakelijke uitgaven waar iedereen mee te maken krijgt.  


Generatie Z in de schulden

Bedrijven zien nu dat personen uit de generatie Z sterk vertegenwoordigd zijn onder hun openstaande vorderingen. Dat betekent dat een deel van deze groep te maken krijgt met incassotrajecten en deurwaarders. Het zorgt voor extra kosten boven op de eigenlijke vordering en zal de sociale mobiliteit van de schuldenaar gaan beperken. Velen pleiten daarom ook voor een aanpak om het aantal schulden van deze generatiegenoten zoveel mogelijk te voorkomen. Educatie en voorlichting kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Educatie op scholen, voorlichtingsprogramma’s van de overheid en ook de deurwaarder die de schuldenaar wijst op schuldhulpverlening spelen een belangrijke rol om generatie Z zoveel mogelijk uit de betaalproblematiek te houden.