Een miljoen Nederlanders ervaart dagelijks een harde realiteit. Ze kampen met problematische schulden en liggen daar vaak wakker van. Zonder gerichte maatregelen zal deze groep, met de economische gevolgen van het coronavirus in het vooruitzicht, groeien.

De verwachting is dat door COVID-19  het aantal huishoudens met problematische schulden groeit tot ca. 2,4 miljoen. Ongeveer 85% van deze mensen is niet in beeld bij de formele schuldhulpverlening.  Daarnaast is Nederland in een recessie belandt. Er is minder vertrouwen bij huishoudens en bedrijven. Naar verwachting zullen zo’n 368.00 tot 822.000 mensen over de periode van 2020-2021 een significant en langdurig verlies van inkomen ervaren. Deze conclusies zijn afkomstig uit het rapport dat is samengesteld door SchuldenLabNL samen met Deloitte.

Lees het rapport

Als we het hebben over het huishoudboekje van de Nederlander, dan praten we over de vaste lasten. Hierbij moet u denken aan huur, energie, zorgpremie etc. Flanderijn werkt voor een grote groep opdrachtgevers uit het vaste lasten pakket. Hierdoor hebben wij een goed inzicht (in de vorm van data) in schulden die ontstaan. Op deze manier kunnen wij  snel problematische schulden signaleren.

Vaak zien we dat een schuld niet alleen komt, het is een domino-effect. De energierekening blijft een keer liggen, daarna de wordt de zorgverzekeraar niet betaald en ook de huur is natuurlijk een keer aan de beurt. Als er geen professionele hulp wordt ingeschakeld, is het voor veel mensen vaak moeilijk om zelfstandig uit de problemen te komen. Maar zoals bij veel problemen wordt er ook over geldproblemen niet makkelijk gesproken; het blijft taboe. Het signaleren van geldproblemen is dus lastig. Hier kan de deurwaarder uitkomst bieden. Aangezien Flanderijn werkt voor veel opdrachtgevers die invloed hebben op het huishoudboekje van de Nederlander, hebben wij inzicht in de financiële situatie van veel Nederlandse huishoudens. In tegenstelling tot losse schuldeisers biedt Flanderijn een overzicht van de schuldenlast van een huishouden.

Welke situaties komen voor wanneer een klant niet wilt betalen en hoe voorkomt u dat dit schade aanbrengt aan uw organisatie?

  • Verweer op de vordering: de klant is het niet eens met de factuur.
  • Uitstel van betaling: de klant kan op dit moment niet betalen.
  • Betalingsregeling: de klant kan niet het gehele bedrag in één keer betalen.
  • Klacht: de klant heeft een klacht en wil dit eerst opgelost zien.

Tips:

  • Vermeld altijd een uiterste betaaldatum in de factuur;
  • Leg alle documentatie met de klant vast, denk hierbij aan telefoongesprekken en uitwisseling van brieven/e-mail die u kunt aantonen;
  • Lukt het de klant niet om in één keer te betalen? Ga dan het gesprek aan met de klant en spreek een haalbare betalingsregeling af;
  • Bij een telefonische afspraak, bevestig de afspraken die gemaakt zijn zodat er geen onduidelijkheden zijn.

Wist u dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt u dit ook wat, maar heeft u de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.

Meer weten over het outsourcen van uw debiteurenbeheer?

Flanderijn debiteurenbeheer