Afgelopen week vond de 13e editie van de Week van het geld plaats met het thema ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’.

De organisatie kijkt terug op een geslaagde week vol activiteiten op scholen en in gemeenten om aandacht te vragen voor financiële educatie, waarmee jongeren leren hoe zij hun geld de ‘baas’ kunnen blijven. Ook na de Week van het geld is het belangrijk om blijvend aandacht te geven aan financiële educatie. Op die manier kunnen we kinderen en jongeren helpen grip te krijgen op hun geld en leren ze financiële verleidingen en risico's te herkennen en doorzien.


Boeiend Jongerenonderzoek speciaal voor Week van het Geld

In het kader van de Week van het Geld heeft  CHOICE insights + Strategy in opdracht van de wijzer in geldzaken onlangs een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek richt zich op jongeren tussen 16 en 19 jaar en heeft als doel te onderzoeken hoe zij omgaan met financiële verleidingen en hun financiële toekomst.


Wat biedt het onderzoek precies?

Het onderzoek biedt inzicht in de mate waarin jongeren financiële verleidingen, zoals die in reclame, phishing, social media en via finfluencers voorkomen, herkennen. Daarnaast wordt onderzocht wat de toekomstplannen van jongeren zijn, inclusief hun (realistische) verwachtingen over toekomstige inkomsten en uitgaven, en hoe zij de mogelijkheid van zelfstandig ondernemerschap overwegen. Ook wordt er gekeken naar hoe jongeren omgaan met 'verleidingen' om snel rijk te worden. Verder zijn er basisvragen gesteld over geldbeheer, zoals het in evenwicht houden van inkomsten en uitgaven, budgetteren en sparen.


Leidraad van het onderzoek

Dit onderzoek betrok 1.005 jongeren, waarbij de resultaten zorgvuldig zijn gewogen en representatief zijn voor diverse factoren zoals leeftijd, opleidingsniveau en regio. Het rapport is opgedeeld in vier kernonderwerpen, alle gericht op jongeren tussen 16 en 19 jaar. Het eerste onderwerp belicht de huidige financiële situatie van jongeren, gevolgd door een uiteenzetting in het tweede onderwerp over hun verwachtingen voor de toekomst op financieel gebied. Het derde onderwerp richt zich op hoe jongeren omgaan met verleidingen en uitgaven. Tot slot, in het vierde onderwerp, wordt de invloed van influencers op de financiële besluitvorming van jongeren behandeld.


Opvallende resultaten onderzoek

De resultaten van het recente onderzoek onder jongeren bied een kijk op de financiële attitudes van deze dynamische generatie. Een aantal opvallende bevindingen uit het onderzoek werpen licht op de complexe relatie tussen jongeren en geld:

  • 3 op de 10 jongeren geloven dat de kans om rijk te worden door te handelen in cryptovaluta (zeer) groot is, wat aantoont hoezeer deze nieuwe vorm van investeren de verbeelding van jongeren prikkelt.
  • Maar liefst 61% van de jongeren geeft aan dat ze soms tot (zeer) vaak iets willen hebben omdat ze dit hebben gezien in een post van een influencer, wat illustreert hoe invloedrijk en overtuigend de online persoonlijkheden kunnen zijn als het gaat om de koopgewoonten van jongeren.
  • Intrigerend genoeg blijkt uit het onderzoek dat slechts één op de tien jongeren gelooft dat influencers de waarheid vertellen en/of eerlijk zijn over de producten die ze promoten, wat wijst op een zekere mate van scepsis ten opzichte van influencer-marketing.
  • Een andere verrassende bevinding is dat drie op de tien jongeren die video's van financiële influencers bekijken, wel eens geld hebben verloren door advies van deze influencers op te volgen, waarmee de keerzijde van de online financiële adviesmarkt wordt belicht.
  • Tot slot, een geruststellende vaststelling is dat maar liefst driekwart van de jongeren aangeeft het belangrijk te vinden om op school te leren over geldzaken, wat benadrukt hoe belangrijk financiële educatieprogramma's in het onderwijs is.

Dit waren slechts een aantal resultaten uit dit onderzoek. Het gehele onderzoek kunt u downloaden via deze link.

 

Nieuw Flanderijn project onder jongeren

Ook in de komende maanden staat het thema ‘jongeren’ binnen Flanderijn centraal. Onze nieuwe marketing stagiaire, Jannylu, houdt zich bezig met een onderzoek naar jongeren die kampen met schulden of financiële problemen, en de rol die de E-commerce sector hierin speelt. Haar onderzoek richt zich bijvoorbeeld op het gebruik van 'buy now pay later'-tools onder de jongeren en hoe de E-commerce sector een bijdrage kan leveren aan de schuldenproblematiek.

Wil je op de hoogte blijven van alle toekomstige onderzoeken door Flanderijn, schrijft u zich dan gratis in voor onze nieuwsbrief.