Flanderijn incasseert voor veel opdrachtgevers uit het zogenaamde “vaste lasten pakket”.

Hiermee bedoelen we vorderingen die invloed hebben op het huishoudboekje, maandelijks terugkerende verplichtingen. Deze vorderingen zijn geen luxe uitgaven en dienen ons inziens op een andere manier benaderd te worden dan bijvoorbeeld het afbetalen van een 75” televisie.

Wanneer iemand een achterstand oploopt in het vasten lasten pakket dan komt dit vaak niet alleen. Het uitblijven van het betalen van de zorgverzekering wordt bij een kostenverhogende maatregel vaak gevolgd door het uitblijven van het betalen van de nutsvoorzieningen of zelfs de huur. Wat wij zien is dat het ene gat met het andere gedicht wordt, tot het moment dat dit niet meer lukt. Een negatieve spiraal waar iemand uit zichzelf niet meer uit komt.

Maar wat is dan wel de juiste oplossing? Bij Flanderijn hebben wij twee stromen ontwikkeld die bovenstaande situatie kunnen voorkomen. Enerzijds hebben wer casemanagers in het leven geroepen en anderzijds zijn we nauwe samenwerkingen aangegaan met schuldhulpinstanties.

  1. Casemanagement
    Wanneer wij meerdere vorderingen hebben op eenzelfde persoon zal er een casemanager worden toegewezen. In plaats van de verschillende vorderingen op verschillende afdelingen te behandelen, bundelt de casemanager de vorderingen en gaat hij op zoek naar een integrale oplossing. Een oplossing waarbij alle schulden onder de loep worden genomen en waarbij er gekeken naar de afloscapaciteit. Op basis hiervan wordt er met alle schuldeisers een afspraak gemaakt voor een regeling. Het doel is om op deze manier een duurzame oplossing te bieden, één waarbij de schuldenaar na afloop niet direct terugkeert in een incassoproces.
     
  2. Schuldhulp
    Sinds de bankencrisis is er steeds meer besef dat data over de schuldenlast beter ingezet moet worden. Van reactief naar pro-actief. Om dit te faciliteren zijn er steeds meer initiatieven opgestart om te helpen bij het oplossen van schulden. Organisaties als SchuldenLabNL en De Nederlandse Schuldhulproute zorgen ervoor dat publieke en private organisaties samenwerken om huishoudens een duurzame oplossing te bieden op het gebied van financiële problemen.

Met alle data die deze organisaties in de loop der jaren hebben verzameld, zijn zij vaak de eerste die een problematische situatie kunnen signaleren. Een ketensamenwerking met alle instanties kan de klant helpen om niet verder in de schulden te komen en kan ook onnodige kosten voorkomen.

Het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden is een win-win situatie voor klanten en opdrachtgevers van Flanderijn. Want wat betekent het voor u als opdrachtgever (schuldeiser) als klanten niet meer terugkeren in betalingsachterstand? Wat bespaart u dat aan kosten in uw eigen debiteurenproces en wat levert u een verlaging van de DSO op? Wilt u weten hoe wij dit doen? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden. Flanderijn levert oplossingsgerichte en duurzame minnelijke- en gerechtelijke incassoprocessen.

Meer weten over onze incassoprocessen? Bekijk het hier.