Hoewel de verwachtingen nog steeds onzeker zijn staan we aan de vooravond van een nieuwe groep mensen met schulden.

Denk hierbij aan jongeren en ZZP’ers. Veel van hen hebben weinig tot nauwelijks ervaring met betalingsachterstanden en incasso’s. Zij zijn vaak niet op de hoogte van de verschillende mogelijkheden om hun betalingsachterstand op te lossen, zoals een betalingsregeling. Daarin schuilt het gevaar dat zij helemaal geen contact opnemen of in actie komen.

Tips:

  • Nodig de klant in de brief of e-mail uit om contact op te nemen. Gebruik, zeker in betalingsherinneringen, geen strenge teksten.
  • Het is belangrijker dan ooit om goed te luisteren naar de situatie van de klant; het bieden van maatwerk is hierbij de oplossing.
  • Zorg ervoor dat een betalingsregeling haalbaar is voor de klant en laat het initiatief voor de regeling van uit de klant komen.

Bij Flanderijn hanteren wij een multichannel approach: via diverse (social) kanalen wordt met de klant gecommuniceerd over de betaalachterstanden en de mogelijkheden voor het oplossen hiervan.

Ons eigen klantcontactcenter is er voor zowel inbound als outbound gesprekken, maar denk ook aan het communiceren via Facebook Messenger of videochat. We zien een enorme toevlucht in deze vormen van communicatie.

Wij merken dat er meer commitment is wanneer wij persoonlijk (dus na mondeling contact) een betalingsregeling treffen met een klant. Die betalingsregelingen worden beter nagekomen dan wanneer er bijvoorbeeld via de website een regeling wordt getroffen. Dat komt doordat je in overleg tot maatwerk komt. Het is niet altijd gemakkelijk voor een klant om over zijn financiële situatie te praten. Maar door samen de oplossingen te bespreken, ontstaat er over en weer begrip.

Wist u dat?

  • Wanneer een klant persoonlijk een betalingsregeling met Flanderijn afspreekt, wij er voor kunnen zorgen dat er een paar dagen voor het verstrijken van de betalingsdatum een reminder per e-mail/sms wordt verzonden met een betaallink?

Wist u dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt u dit ook wat, maar heeft u de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.

Meer weten over het outsourcen van uw debiteurenbeheer?

Flanderijn debiteurenbeheer