Huurpenningen wilt u zo snel mogelijk betaald krijgen. Dit is niet alleen essentieel voor uw cashflow van de corporatie, maar uiteindelijk ook wenselijk voor de situatie van uw huurder. Hoe sneller deze de huurpenningen betaalt, hoe kleiner de kans dat er ongewenste betalingsachterstanden ontstaan. In deze blog geven we vier tips hoe huurachterstanden te voorkomen en in geval van een huurachterstand huurders op dit vlak kunt begeleiden. 
 

1. Oorzaak in kaart brengen

Bij vroegsignalering is het belangrijk om de niet-betalende huurder snel te signaleren. Neem contact met de huurder zodra er een achterstand ontstaat en ga op zoek naar de oorzaak. Gaat het bijvoorbeeld om een huurder die voor het eerst in acht jaar te laat is met het betalen van zijn huur? Of om een nieuwe huurder die in de eerste maand al te laat is? Met passende software heeft u deze achtergrondinformatie binnen no time bij de hand en past u snel segmentatie toe in geval van een huurachterstand. Maak bij contact met de huurder ook direct duidelijk wat de financiële consequenties zijn als hij/zij te laat betaalt, zoals mogelijke extra kosten. Duidelijke communicatie is essentieel. Dit soort kleine acties zetten veel huurders al aan om op tijd te betalen.
 

2. Persoonlijke aanpak

Als inzichtelijk is wat de reden van de huurachterstand maakt u een individueel plan per huurder dat past bij de situatie en financiële mogelijkheden. Gaat het om een eenmalige huurachterstand of om situatie die al paar maanden duurt? Dan kan een betalingsregeling de juiste oplossing zijn. Het komt echter ook regelmatig voor dat huurders structureel te laat betalen, de zogenoemde  'slepers'. Dit is mogelijk een kostenpost vanwege extra administratieve handelingen. Met een slepersactie kunt u ervoor zorgen dat de huurder één maand huur inhaalt, zodat hij voortaan wél op tijd betaalt.

3. Uit handen geven

Lukt het niet om samen met de huurder tot een oplossing te komen? Dan kunt u uw vordering uit handen geven aan een incassopartner. In veel gevallen heeft het al effect als een huurder een betalingsherinnering ontvangt van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Zo niet, dan kan de incassopartij actie ondernemen om waar mogelijk tot een minnelijke oplossing te komen. Door de zaak op tijd uit handen te geven, voorkomt u in veel gevallen voor zowel de huurder als voor uw organisatie hoge kosten. Bovendien kan door vroegtijdig in te grijpen eerder een goede oplossing worden gevonden. 

4. Doorverwijzen

Er zijn natuurlijk ook huurders die zodanig in de problemen zijn gekomen, dat ook een regeling niet meer mogelijk is. Vaak gaat hier een life-event aan vooraf, zoals ziekte, baanverlies of echtscheiding. Door daling van het inkomen kan iemand zijn vaste lasten ineens niet meer betalen. Een oplossing ligt dan niet zomaar voorhanden. In dit geval helpt u de huurder zo goed mogelijk door deze door te verwijzen naar een hulpverlenende instantie, zoals welzijnsorganisaties of schuldhulpverlening. Een schuldhulpmaatje of een buddy helpt de huurder om zo snel mogelijk tot een structurele oplossing te komen en verdere problemen te voorkomen. Hiervoor kunnen ook instrumenten worden ingezet als Geldfit.nl of 0800-8115 (schuldenlijn). Het is belangrijk dat uw incassobureau of gerechtsdeurwaarder beschikt over een breed maatschappelijk netwerk en net als bij Flanderijn het thema  samenwerking centraal staat. Alleen zo kan sneller een goede betaaloplossing worden gevonden. 

Wilt u tips over hoe u samen tot goede KPI’s komt? Download ons whitepaper ‘Van huurachterstand naar duurzame oplossing’.

Download whitepaper