Hard werken is u als ondernemer niet vreemd. U doet er alles voor om uw klant tevreden te houden. Des te zuurder is het dan als de factuur onbetaald blijft. Herinneren, aanmanen, bellen. Niks lukt, u bent ruim 30 dagen verder en het geld staat nog niet op de rekening. Het enige wat rest is, is het inschakelen van een incassobureau. Als dit besluit is genomen is het ook wel prettig als de vaart er een beetje ingehouden wordt. Dus hoe werkt het nou precies?

Na het gesprek met de accountmanager en het overdragen van de factuur stuurt Flanderijn binnen 24 uur de eerste herinnering naar uw klant met het verzoek de vordering te voldoen. In de ideale wereld wordt er direct betaald, maar helaas is dit niet altijd het geval. Meer acties volgen, brieven, e-mails, bellen en huisbezoeken. Het totale minnelijke traject duurt maximaal 70 dagen. We noemen dit proces ‘the fast line’. Wanneer blijkt dat uw klant meer betaalruimte nodig heeft of worstelt met het nakomen van zijn of haar betaalverplichting, dan spreken we van een ‘slow line’ proces. In dit proces worden klanten bijgestaan om omstandigheden te creeren waarin het uitgangspunt blijft om betalingsachterstanden zo snel mogelijk, maar verantwoord te incasseren.

De gehele vordering wordt voldaan door uw klant. Zodra wij het geld ontvangen, ontvangt u binnen 7 dagen van ons de eindafrekening en staat het geld op uw rekening. Het kan ook zijn dat er een regeling is afgesproken. In dit geval monitort Flanderijn de afspraken en zorgen wij ervoor dat de regeling wordt nagekomen. U ontvangt van ons tussentijdse afdrachten van de bedragen die wij (vaak maandelijks) ontvangen. Indien er geen reactie komt van uw klant en betaling blijft uit krijgt u een voorstel om samen met ons de vervolgstap te zetten en uw zaak voor te leggen aan de kantonrechter. In dit laatste geval worden de kans op financiële risico’s met u doorgenomen waarna u een weloverwogen besluit kunt nemen.

Rekeningen moeten binnen de afgesproken termijn worden betaald.