Dit jaar organiseert het platform Wijzer in geldzaken van 27 t/m 31 maart alweer voor de 12e keer de Week van het geld.
 

12e editie van de Week van het geld

Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van platform Wijzer in geldzaken, zal vandaag de Week van het geld openen in de Jaarbeurs in Utrecht. Het thema is ‘Bedwing de Bling’. In deze week is er extra aandacht voor jongeren en mbo-studenten hoe verstandig om te gaan met geld, hoe geldverleidingen te herkennen, en hoe te dromen zonder in financiële problemen te komen. Medewerkers uit de financiële sector zullen in deze week tal van gastlessen verzorgen aan het basisonderwijs en mbo-scholen over het belang van verstandig omgaan met geld. 

Verstandig omgaan met geld betekent goed nadenken en bewust kiezen. Een belangrijke factor hierin is de weg naar informatie en toegang hebben tot partijen die kunnen helpen. Flanderijn heeft als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie dagelijks te maken met mensen die tegen hun wil in de schulden zijn geraakt. Met wat extra aandacht hadden sommige vervelende situaties voorkomen kunnen worden. In werkelijkheid krijgt men die aandacht vaak pas als de problemen boven het hoofd groeien. Wij kunnen die situaties niet direct oplossen, maar wel kunnen wij een bijdrage leveren.

Casemanagement binnen Flanderijn

Zo krijgen klanten die meerdere vorderingen hebben openstaan bij Flanderijn een casemanager toegewezen. De casemanager zorgt voor overzicht in de financiële situatie van de klant. Flanderijn is betrokken bij verschillende hulpverleners en maatschappelijke organisaties. Afhankelijk van de situatie verwijzen we klanten vaak eerst naar de Geldfit website. Daar vinden zij gratis informatie over geld en hun situatie. In het geval dat zelfhulp niet past bij de situatie van de klant kijken we of een digitale vrijwilliger, lokale vrijwilliger of schuldhulpverlening het beste bij de klant past. Vaak verwijzen wij klanten door naar de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Ontdek hier alle samenwerkingsverbanden die Flanderijn heeft.

Door de samenwerking op te zoeken met klanten kunnen we echt het verschil maken. Want schulden oplossen en nieuwe problemen voorkomen doen we bij Flanderijn samen. Samen met onze klanten en opdrachtgevers, maar ook door organisaties als Humanitas, gemeenten en schuldhulpverleners bij de oplossing te betrekken. Inmiddels bestaat ons team uit 20 casemanagers. Zij richten zich met name op de individuele begeleiding van de klanten en bieden hulp om een integrale oplossing te vinden voor de betalingsachterstanden.

Campagne ‘Tot hier. En nu verder.’

We leven in een onzekere tijd. Een tijd waarin samenwerking en vertrouwen de sleutels zijn tot een schuldzorgvrije maatschappij. Dat vraagt om een volgende stap, waarin wij als Flanderijn samen met onze opdrachtgevers het voortouw nemen. Dat doen we met de campagne: ‘Tot hier. En nu verder.’

Met onze campagne delen we onze visie dat het voorkomen en oplossen van betalingsachterstanden een gezamenlijke verantwoordelijkheid moet zijn. Daarbij spelen niet alleen de klanten met een betalingsachterstand, maar ook schuldeisers, gerechtsdeurwaarders, hulpverleners, werkgevers, politiek en maatschappelijke organisaties een rol. Middels inspirerende verhalen laten we zien hoe onze visie en samenwerking tot positieve resultaten kan leiden.  Zo proberen we een bijdrage te leveren aan het beheersbaar houden van de schuldenproblematiek.

Ontdek onze campagne