In de afgelopen twee jaren zagen we een grote stijging in online winkelen.

Internetverkopen blijven ongekend hoog

Sinds de heropening van de winkels na de lockdown en ook later dit jaar zagen we dat consumenten weer fysieke winkels bezochten. Maar de online aankopen zetten onverminderd door. Volgens cijfers van het CBS blijft het hoge omzetniveau van 2021 ook in 2022 gehandhaafd.

Betalingsachterstanden in de e-commerce sector

Deze stijging zorgt ook voor uitdagingen in de e-commerce sector. Zo blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Arvato Financial Solutions, dat webwinkel consumenten hun online aankopen meestal niet direct betalen. Meer dan 30 procent van de Nederlanders ontving een betalingsherinnering of aanmaning van een webshop. Zo gaf ook 20 procent van de respondenten aan dat er door hen na levering niet meer werd gekeken naar een betalingsherinnering van een online winkel.

Uiteraard is de consument zelf verantwoordelijk voor zijn eigen aankoopgedrag. Maar wat kunt u als ondernemer doen om uw debiteurensaldo beheersbaar te houden? In deze blog geven we drie tips om online consumenten sneller te laten betalen.

3 tips om betalingsachterstanden helpen te voorkomen 

1. Maak betalen eenvoudig
In uw webwinkel doet u er alles aan om uw klant een prettige klantervaring aan te geven, zodat ze uiteindelijk een aankoop doen. Hetzelfde geldt voor het betalen van openstaande facturen. Maak dit ook zo makkelijk mogelijk voor de consument. Vaak betalen klanten nog steeds niet na betalingsherinneringen en aanmaningen. Een oorzaak van dit uitstelgedrag ligt ook vaak bij de onduidelijke betaalinformatie op facturen en op de betalingsherinneringen. Zet daarom alleen relevante informatie in een betalingsherinnering, zodat het in één oogopslag duidelijk is voor de klant. Bied wanneer mogelijk ook een snelle betaalmethode aan met een korte betaallink of een QR-code. Hiermee maakt u het voor uw klant nog gemakkelijker om te betalen. 

2. Bied verschillende betaalopties
Klanten met openstaande facturen willen vaak wel betalen, maar vaak komt dat even niet uit. Door aan uw klanten extra services als gespreide betaling aan te bieden, zal de betaalbereidheid toenemen.

3. Blijf in contact met uw klant
Een betalingsherinnering is vaak een geheugensteuntje voor uw klant. Het is belangrijk om dan actief in contact te blijven met de klant. Bedrijven die het gesprek aangaan met niet-betalende klanten worden vaak juist als betrouwbaar gezien. Hierdoor komt u achter de reden van de betalingsachterstand en zo voelt uw klant zich gehoord. Ook kunt u een specialist inschakelen om u te ondersteunen in dit proces. In contact blijven met uw klant kan dus leiden tot tevreden betalende klanten.

Nieuw Pré-Incasso pakket
Flanderijn heeft het gratis Pré-Incasso pakket samengesteld en bestaat uit voorbeeldbrieven zoals de officiële WIK-brief, handige checklists en insider tips van onze incasso-experts. Zo heeft u als bedrijf alle tools in handen en kunt u zelf aan de slag om uw vordering zonder extra (incasso) kosten proberen te laten voldoen. Benieuwd wat Flanderijn voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

Een incassoprocedure voorkomen?
Ons nieuwe Pré-Incasso pakket kan u daarbij helpen.

Ja, stuur mij het Gratis Pre-incasso pakket