Een herkenbare situatie in elk kantoorpand: een paar collega's in een volle lift en niemand zegt iets tegen elkaar. Daarom is ‘Talk in an Elevator Day’ in het leven geroepen.

Een bijzondere dag waarop mensen worden aangemoedigd om de stilte te doorbreken en het gesprek aan te gaan met medelift gebruikers. Een mooi moment om contact te maken en iemand anders zijn/haar dag op te fleuren. Bij Flanderijn vonden we ‘Talk in an Elevator Day’ zo'n goed initiatief dat wij er een maandelijkse serie van hebben gemaakt.

Ontmoet Pascal Weeda

In de alweer tweede "Talk in an elevator" ontmoeten wij Pascal Weeda die binnen Flanderijn werkzaam is op de afdeling Bijzonder Beheer in Rotterdam.

“Sinds april 2000 ben ik werkzaam bij Flanderijn, vertelt Pascal”.  Ooit begonnen als administratief medewerker maar door de jaren heen heb ik binnen Flanderijn verschillende rollen vervuld. Ik heb tijdens mijn loopbaan de kans gekregen om diverse portefeuilles te beheren en uiteenlopende taken op me te nemen. Eerst als zaakbehandelaar bij het CIJB in Dordrecht en later heb ik mij bezig gehouden met zowel B2B als B2C zaken. Ook heb ik ervaring opgedaan in pensioenzaken. Na de verhuizing van de vestiging Dordrecht naar Rotterdam ben ik bij bancair terecht gekomen waar ik me richtte op zaken van mensen met restschulden bij de Rabobank. Uiteindelijk ben ik binnen Flanderijn doorgestroomd naar de afdeling Bijzonder Beheer waar ik het enorm naar mijn zin heb!  

Waarom heb je gekozen voor Flanderijn?

Een plezierige werkomgeving is voor mij belangrijk! Toen ik een aantal jaren geleden op zoek was naar een nieuwe uitdaging,  kwam ik in contact met de afdeling Bijzonder Beheer bij Flanderijn. Vooral de plezierige werksfeer en hechte team spreken mij erg aan.

Het opbouwen en behoud van langdurige en duurzame relaties, zowel met de opdrachtgevers als met de werknemers, onderscheidt Flanderijn van veel andere organisaties binnen de credit management branche. Een visie die ook uitstekend bij mij past! Persoonlijk hecht ik veel waarde aan trouw en loyaliteit. Mijn langdurige dienstverband getuigt daar denk ik wel van.

Wat houdt jouw functie bij bijzonder beheer in?

Binnen Bijzonder Beheer kom ik  in beeld als mensen hun hypotheek niet meer (kunnen) betalen. Dat betekent contacten met verschillende opdrachtgever zoals bijvoorbeeld banken, klanten, advocaten, notarissen en hulpverlenende instanties. Voor alle betrokkenen vaak een lastige situatie. Ik probeer de klant in dit moeilijke stuk van verplichte verkoop of veiling dan zo goed mogelijk te begeleiden. 

Maar binnen Flanderijn ben ik ook op andere terreinen actief.  Zo assisteer ik als trainingsacteur bij de afdeling trainingen. Mijn achtergrond in theater helpt me hierbij enorm. Uiteindelijk gaat het zowel in de zakelijke als theatrale context om verbinding maken en houden. Daarnaast heb ik een juridische achtergrond in de sociaal juridische dienstverlening, wat mijn werkzaamheden verder ondersteunt binnen mijn functie.

Welke meerwaarde bieden jouw kernkwaliteiten voor deze functie?

Mijn kernkwaliteit “communicatie” biedt een meerwaarde, omdat ik moet bemiddelen tussen de bank en de klant, vooral in situaties met aangrijpende levensgebeurtenissen, zoals gedwongen verhuizingen. Hierbij streef ik ernaar om het verlies te minimaliseren, terwijl ik tegelijkertijd de klant zo goed mogelijk ondersteun. Zelfs bij verplichte verkoop of veiling blijft de klant een klant van de Bank en is het heel belangrijk om hen goed te begeleiden. Mijn rol vereist sterke communicatieve vaardigheden, aangezien ik met diverse partijen moet schakelen, waaronder klanten, advocaten, notarissen en schuldhulpverleningsinstanties. Om complexe situaties goed te managen, is het belangrijk om op een zakelijke en empathische manier met de betrokkenen te communiceren.

Hoe zie jij de transformatie binnen de sector?

Flanderijn is in de afgelopen jaren sterk gegroeid, zowel nationaal als internationaal waarbij de focus ligt op maatschappelijke betrokkenheid. Ook de rol van de gerechtsdeurwaarder verschilt aanzienlijk van hoe het was toen ik begon. Zo besteden wij bij Flanderijn veel aandacht aan signalering, voorlichting en staan maatschappelijke thema’s hoog op de agenda. 

Daarnaast is specialisatie steeds meer van belang. Die ontwikkeling zie je ook binnen Flanderijn terug met gespecialiseerde afdelingen zoals Bijzonder Beheer.

Wat zijn jouw ambities en waar krijg je energie van binnen Flanderijn?

Ik bevind me momenteel op een afdeling waar ik me zeer op mijn gemak voel en waar ik graag verder wil groeien in mijn rol. Elke dag leer ik nog bij binnen mijn vakgebied en dat vind ik ontzettend waardevol. Ik krijg vooral veel energie van ons team! Het is een uitgebalanceerd team dat samen optrekt om klanten zo goed mogelijk te helpen. En wat ik ook top vind; er is binnen Flanderijn voldoende ruimte om jezelf te kunnen zijn. Ieders kracht wordt optimaal benut. En ook dat geeft energie!