Flanderijn neemt maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen zeer serieus. KSO Nederland heeft als missie om de menselijke maat in het bedrijfsleven terug te brengen. Zij doet dat door bedrijven te adviseren over menselijk en duurzaam beleid én door bedrijven op de uitvoering van dit beleid te auditeren. Bij een positieve toetsing ontvangt het bedrijf het Keurmerk Sociale Onderneming. Flanderijn mocht op 12 september 2018 voor de tweede achtereenvolgende keer dit keurmerk in ontvangst nemen.

André Visser, directeur bij KSO Nederland, over het keurmerk: “Het Keurmerk Sociale Onderneming heeft drie belangrijke pijlers: mens en arbeidsmarkt, mens en maatschappij en mens en wereld. Keurmerkhouders investeren aantoonbaar in hun medewerkers, laten zien dat ze wat terug doen voor de samenleving waarin zij hun brood verdienen en bouwen zichtbaar mee aan een betere wereld. We zijn een kleine vijf jaar geleden gestart met dit keurmerk en we zien gelukkig dat de belangstelling steeds groter wordt. Steeds meer ondernemingen gebruiken het keurmerk ook om hun leveranciers te beoordelen op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Flanderijn is al vanaf de start bij het keurmerk betrokken en laat zien dat je je als grote organisatie op deze terreinen voortdurend kunt ontwikkelen. Sociaal ondernemen is immers geen momentopname. Dat moet in het DNA van de organisatie zitten.”

Namens Flanderijn nam directielid Michel van Leeuwen het certificaat in ontvangst. “Wij zijn erg trots op dit Keurmerk. De beeldvorming over gerechtsdeurwaarders is helaas vaak negatief en de link met een sociale onderneming wordt niet zo snel gemaakt. Onze manier van werken is echter gericht op het vinden van oplossingen en de mens en persoonlijk contact staan hierbij centraal. Wij hebben de doelstelling om de meest klantvriendelijke incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie van Nederland te zijn. Dit keurmerk is een belangrijke ondersteuning bij dit doel. Intern hebben wij veel aandacht voor het welzijn van onze 650 medewerkers. Naast goede arbeidsvoorwaarden zoeken we ook naar andere manieren om medewerkers te motiveren. Zo zijn er zo’n 50 medewerkers als vrijwilliger betrokken bij The Boost, een leer- en coachingsprogramma bedoeld om de weerbaarheid en zelfredzaamheid van werkloze jongvolwassenen te vergroten en hen zo op weg te helpen naar een geschikte baan.”