Niets is zo vervelend als online shoppers uw facturen te laat of helemaal niet betalen.

Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat één op de vijf webshopklanten die kiezen om achteraf te betalen, te maken krijgt met aanmaningskosten. Twintig procent van de gebruikers tot 65 jaar krijgt aanmaningskosten. Vooral bij jongeren stapelen deze rekeningen op. Het wordt namelijk steeds gebruikelijker om een online bestelling pas achteraf te betalen.

Cashflow onder druk

Hoe later uw klanten betalen, hoe groter de impact op de cashflow van uw bedrijf. Om de openstaande facturen sneller betaald te krijgen, kan het helpen om meer inzicht in het betalingsgedrag van uw klanten te krijgen.

Welke prioriteit geven klanten aan uw factuur?

Huishoudens zijn gemiddeld meer dan de helft van hun inkomen kwijt aan vaste lasten. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt om een goede financiële planning te maken. Er blijft immers minder financiële ruimte over voor andere uitgaven.

De meeste mensen geven de prioriteit aan het betalen van huur of hypotheek, GWL (gas, water en licht), telefonie/internetkosten en zorgkosten. Daarna volgen vaste uitgaven als kinderopvangkosten en het aflossen van eventuele leningen. Overige uitgaven aan voeding, kleding en online shopping komen daarna. Uw factuur komt dus in veel gevallen onderaan de stapel te liggen.  

Zo zorgt u dat klanten sneller betalen

Als e-commerce ondernemer kunt u een aantal zakendoen om uw klant sneller te laten betalen. Hieronder hebben we een aantal handige tips voor u verzameld.

  1. Betaalgemak: Bied meerdere betaalmethoden aan in uw webshop, zodat uw klant altijd een mogelijkheid heeft om te betalen. Voorbeelden hiervan zijn automatische incasso, iDEAL of een (digitale) acceptgiro.
  2. Duidelijkheid: Communiceer in gemakkelijke taal zonder moeilijke woorden en wees concreet over de betaalverplichting;
  3. Bereikbaarheid: Zorg ervoor dat u bereikbaar bent voor klanten die vragen hebben over de factuur. Dit kan telefonisch, via chat, website of klantenportal;
  4. Blijf top of mind: Zorg voor een tijdige reminder. Bijvoorbeeld door een aantal dagen voor de betaaldatum een herinnering te sturen;
  5. Opvolging: Blijft de betaling uit? Zorg dan voor de juiste opvolging met een gedegen incassoproces.

Pré-incasso en het minnelijke incassotraject
Het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden is een win-win situatie voor klanten en opdrachtgevers van Flanderijn. Een goede eerste stap is het gratis pré-incasso pakket van Flanderijn. Zo geeft u uw klant de gelegenheid om uw factuur alsnog te betalen en behoudt u de goede relatie met uw klant. Hoe kunt u dat het beste doen? En aan welke wettelijke eisen moet uw communicatie voldoen? Dit leest u allemaal in ons gratis pré-incasso pakket, dat u via onderstaande link gratis kunt downloaden.

Gratis Pre-Incasso-Pakket

Betaalt uw klant nog steeds niet? Dan adviseren wij in de meeste gevallen de vordering over te dragen. Onze incasso-experts helpen u graag verder! In het minnelijke incassotraject proberen wij uw vordering, zonder onnodige kosten, zo snel mogelijk voor u en uw klant te incasseren.

Uw klant betaalt niet? De incasso-experts van Flanderijn kunnen u helpen!

Incasso starten