Woensdag 15 mei heeft Money Start in samenwerking met ING haar nieuwe campagne gelanceerd: 'Doe ff lekker niet!'

Deze landelijke campagne heeft als doel het voorkomen van schulden onder jongeren en brengt pakkende boodschappen over verschillende onderwerpen. Jongeren worden zo aangemoedigd om bewuste keuzes te maken en schulden te voorkomen.


Wie is Money Start?

Money Start is een organisatie die zich inzet voor een financieel gezonde toekomst van kwetsbare jongeren. Met een focus op financiële vorming, ontwikkelt Money Start methodieken en voert lesprogramma's uit om jongeren te begeleiden. Of het nu één-op-één begeleiding betreft of groepsactiviteiten, het team staat klaar om jongeren te ondersteunen.

Wat Money Start onderscheidt, is de samenwerking. Ze streven ernaar om met verschillende partijen samen te werken, van professionals tot overheidsinstanties en concullega's. Samen richten ze zich op het voorkomen van schulden onder jongeren, een missie die gedreven wordt door de oprichters met een sociaal hart en een maatschappelijke missie.

Sinds hun oprichting in 2012 zijn ze uitgegroeid tot het grootste preventieprogramma in Amsterdam en Zaanstad. Met een schat aan ervaring hebben ze hun programma uitgebreid naar gemeenten door heel Nederland. In de loop der jaren heeft Money Start zich ontwikkeld tot een toonaangevend organisatie op het gebied van educatie voor jongeren.

Door steeds meer jongeren te bereiken, helpt Money Start hen te groeien tot financieel bewuste jongvolwassenen. Dit stelt jongeren in staat om hun financiële verantwoordelijkheden te begrijpen en te handelen wanneer schulden dreigen te ontstaan.


Over de campagne

De campagne "Doe ff lekker niet" belicht een breed scala aan onderwerpen die cruciaal zijn voor jongeren om financiële problemen te voorkomen. Van zorgverzekering tot studiefinanciering, fraude tot boetes, social media tot toeslagen, contracten tot budgettering en incasso; geen enkel onderwerp blijft onbesproken. Iedere categorie wordt aangepakt met een pakkende boodschap in een reeks video's, ontworpen om jongeren bewust te maken van potentiële valkuilen en hun financiële verantwoordelijkheden zodra ze de leeftijd van 18 bereiken.

Door middel van 13 doelgerichte video's richt de campagne zich op gedragsverandering en biedt inzicht in de specifieke gewoonten die jongeren kwetsbaar maken voor financiële problemen. Het doel is om jongeren te empoweren met kennis, hen te waarschuwen voor potentiële valkuilen en hen te helpen proactieve keuzes te maken voor een financieel gezonde toekomst.

De campagne is vooral gebaseerd op feedback van jongerenpanels en benadrukt de noodzaak van eerlijke en bruikbare informatie. Jongeren willen de waarheid horen en hebben behoefte aan praktische begeleiding bij het navigeren door financiële uitdagingen. Dat is precies wat Money Start met de campagne wil bereiken.


Flanderijn nauw betrokken: Onderzoek schuldenproblematiek jongeren

Flanderijn benadrukt sterk de waarde van het initiatief van Money Start, wat perfect aansluit bij ons eigen onderzoek. Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder van Flanderijn, was dan ook aanwezig bij de aftrap van de campagne in Amsterdam. Hier werd ook kort aandacht besteed aan ons onderzoek naar de schuldenproblematiek onder jongeren, dat we kortgeleden hebben laten uitvoeren

Uit ons onderzoek blijkt dat 78% van de jongeren zich schaamt wanneer ze rekeningen niet kunnen betalen. Deze statistieken werden ook tijdens de lancering van Money Start gepresenteerd. Bovendien gaven jongeren tijdens de lancering aan dat aandacht voor financiële educatie in het onderwijs van cruciaal belang is. Dit bevestigt opnieuw de resultaten van ons onderzoek, waarin 86% van de jongeren aangaf dat er op school meer nadruk moet worden gelegd op het ontwikkelen van financiële vaardigheden. Een opvallende uitkomst uit ons onderzoek is dat 1 op de 5 jongeren druk ervaart vanuit hun omgeving om nieuwe spullen te kopen. Dit vormt vaak het beginpunt van financiële problemen. Dat geld ook voor jongeren die de zorgverzekering niet betalen.  

Benieuwd naar het onderzoek? Bekijk hier!