Betaalt uw webshopklant niet? Lees in dit stappenplan wat u kunt doen om de openstaande factuur alsnog betaald te krijgen.
 

Tips voor het succesvol incasseren van uw geld

1. Neem persoonlijk contact op

Merkt u dat het betalingstermijn van de gestuurde factuur bijna verstreken is? Geef uw klant dan eerst een belletje. Vraag of uw webshopklant tevreden is met uw geleverde product of service en vraag of de factuur correct is. Informeer daarna bij de klant of de betaling voor het betalingstermijn gaat lukken. Het is verstandig om notities te maken van deze gesprekken.

2. Herinner uw klant om te betalen

Heeft uw klant na uw telefoontje nog steeds niet betaald en is de betalingstermijn een aantal dagen verlopen? Stuur dan een schriftelijke betalingsherinnering. Dit is de eerste formele stap. Vermeld in de herinnering dat er wettelijke kosten bij komen kijken als betaling uitblijft.

3. Stuur een WIK-brief

Heeft de betalingsherinnering niet het gewenste effect? Dan volgt stap drie; het opstellen van de zogenaamde Wik-brief. Omdat het in dit geval een consument betreft, bent u verplicht deze brief te versturen wanneer u aanspraak wilt gaan maken op de betaling van incassokosten. Zo geeft u de consument een laatste kans om het openstaande bedrag te betalen, zonder daar incassokosten voor in rekening te brengen.Om zeker te weten dat de Wik is aangekomen, raden wij aan om het per aangetekende post te versturen of via de mail. Bewaar kopieën van de brieven, zodat u juridisch gedekt bent als uw klant ontkent iets ontvangen te hebben.

Nieuw! Gratis Pre-Incasso pakket met WIK brief

Een incasso uit handen is vaak niet het eerste waar u als ondernemer aan denkt. Soms is het beter om een incassoprocedure te voorkomen. Een incassoprocedure kost immers tijd en kan ook gevolgen hebben voor de goede relatie met uw klant. Daarom heeft Flanderijn het gratis Pré-Incasso pakket ontwikkeld wat bestaat uit voorbeeldbrieven zoals de officiële WIK-brief, handige checklists en insider tips van onze incasso-experts. Zo heeft u als ondernemer alle tools in handen en kunt zelf aan de slag om uw vordering zonder extra (incasso) kosten proberen te laten voldoen.

Download WIK

4. Geef uw vorderingen uit handen

Heeft uw klant 14 dagen na ontvangst van uw WIK-brief nog steeds niet betaald? Overweeg dan om een incassobureau in te schakelen. Zij kunnen onbetaalde facturen namens u innen. Het kiezen van een geschikte incassopartner is geen gemakkelijke klus. In onze uitgebreide checklist helpen we u op weg naar de juist incassopartner.

Benieuwd wat Flanderijn voor u kan betekenen of heeft u een specifieke vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.