Om betalingsachterstanden van huurders op te lossen is duidelijke communicatie essentieel. Communicatie draait om een efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie.

Hier volgen 3 tips:

  1. Huurders met betalingsachterstanden zijn vaak minder zelfredzaam dan gewenst of gedacht.
  2. Huurders met betalingsachterstanden voelen zich vaak emotioneel onveilig of ervaren veel stress. Bemoedigende communicatie werkt beter dan corrigerende communicatie.
  3. Bedenk vooraf goed wat u met uw communicatie wilt bereiken en koppel hier ook doelstellingen aan.

We moeten daarom rekening houden met de competenties en persoonlijke omstandigheden van de brede doelgroep. Op schrift is dit verschil zeer moeilijk te maken, ook omdat de levenssituatie vandaag anders kan zijn voor uw huurder dan een week geleden. Deze levensgebeurtenissen overkomen iedereen, en elk mens gaat hier anders mee om. Alleen in een persoonlijk gesprek komt u tot de oorzaak en de oplossing.

In betalingsherinneringen en sommaties wordt vaak gewezen op de consequenties van niet-handelen. Angstboodschappen en waarschuwende taal zijn niet alleen vervelend, vaak werken ze ook niet laten onderzoeken zien. Mensen schieten door zulke boodschappen in de weerstand en raken in de stress. Daardoor steken ze eerder hun kop in het zand, dan dat ze in actie komen. Maar u wilt juist dat uw huurder wel iets gaat ondernemen.

Persoonlijk contact met de niet-betalende klant is dus belangrijk. Binnen uw eigen team van medewerkers zijn vast collega’s te vinden die dit erbij willen doen. Maar met “erbij” verliest u juist de grip op de andere werkzaamheden die er liggen. Door een actie buiten uw organisatie te plaatsen kunt u dit een kop en een staart geven, kunt u een budget plannen en kunt u specialisten uw huurders-tevredenheid laten verhogen.

Het effect is meetbaar in uw eigen administratie, deze servicegesprekken zorgen namelijk ook voor een sterk afnemend percentage laatbetalers (slepers). De specialisten zullen ook de route naar schuldhulp, buurtteams of bijvoorbeeld Geldfit toetsen indien dit van toepassing is. Tijdig contact voorkomt dat schulden problematische schulden worden! Tijd voor actie.

Wilt u weten wat Flanderijn kan betekenen voor uw debiteuren­beheer?

OVER DEBITEURENBEHEER