Direct naar de content Direct naar de footer

Vanwege Koningsdag zal Flanderijn op zaterdag 27 april gesloten zijn. Wij staan weer voor u klaar op maandag 29 april!

Mensen proberen uit de schulden helpen

Volgens het CBS hebben meer dan 1.2 miljoen huishoudens te maken met problematische schulden. Yvonne, ex-klant van Flanderijn, was één van deze huishoudens. Het begon met een kleine schuld, maar in de loop der jaren liep deze steeds verder op. Na 20 jaar is Yvonne eindelijk schuldenvrij en helpt nu als budgetcoach anderen die in dezelfde situatie zitten waarin zij heeft gezeten.

Yvonne voor Tot hier. En nu verder.

Budgetcoach Yvonne

Kortgeleden organiseerde Flanderijn het eerste tafelgesprek van Flanderijn Luistert. Tijdens dit tafelgesprek gingen we met verschillende klanten het gesprek aan over hun traject binnen Flanderijn. Op deze manier kunnen (ex-)klanten meepraten en meedenken over hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren. Yvonne was één van de  deelnemers. Na haar jarenlange schuldensituatie heeft ze nu als ervaringsdeskundige één doel: mensen die in dezelfde situatie zitten uit de schulden helpen. Daarom richtte ze in het voorjaar van 2023 haar eigen bedrijf Focus+Hulp  op. 

In aanraking met Flanderijn

Om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van Flanderijn gehoord, totdat de eerste envelop op de deurmat viel. Dit kwam doordat ik een aantal maanden mijn telefoonabonnement niet had betaald. Helaas stopte het daar niet. Op een gegeven moment kon ik mijn zorgverzekering en energie niet meer betalen, had ik achterstand op roodstand en kredieten lopen bij de bank. Ik kan me goed herinneren dat ik na het openen van de envelop een gevoel van angst had. Je weet waar je in terecht komt, maar je weet ook heel goed dat je het geld niet hebt om te kunnen betalen, vertelt Yvonne.

Elke brief was er een te veel; op een gegeven moment open je ze niet eens meer. Ook was er zelfs een tijd dat ik te maken had met drie deurwaarderskantoren, waarvan Flanderijn er één was. Telkens als de deurbel ging ontstond er angst, angst dat er weer een nieuwe deurwaarder voor de deur stond. Je ontwikkelt een gevoel van schaamte dat gestaag groeit. Hierdoor ging ik alleen maar meer aan mezelf twijfelen. Het leven heeft mij de afgelopen 20 jaar niet meegezeten, maar als je positief blijft komt er een keer licht aan het einde van de tunnel. En ik ben het levende bewijs!

IS ER NOG WEL EEN UITWEG?
Er was een moment waar ik dacht: ‘is er nog wel een uitweg?’. Onwetendheid en foute keuzes hebben geleid tot het leven dat ik de afgelopen jaren heb geleid. Nadat mijn man en ik ons huis – met een restschuld – verkochten om een nieuwe start te maken, werd het er helaas niet beter op. Om de restschuld af te kunnen betalen ben ik, naast mijn baan in loondienst, gaan ondernemen. Een catering, eethuis en bakkerij hebben helaas niet mogen baten. Hierdoor werd de situatie eigenlijk alleen maar verergerd. Door het krijgen van de juiste hulp, kregen wij weer perspectief.

Er kwam een punt waarop ik me realiseerde dat we hulp nodig hadden om uit deze situatie te komen. Via via kwamen we in contact met een budgetcoach en kregen via de gemeente een individueel begeleider. Beiden hebben ons geholpen met het stabiliseren van onze schulden. Juist door het uit te spreken en toe te geven dat je hulp nodig hebt, kom je verder.  Met behulp van de budgetcoach hebben we toen een verzoek tot aanvraag voor schuldsanering ingediend bij de rechtbank. Na twee keer is dit verzoek goedgekeurd. Hierdoor konden wij langzaamaan weer ons leven oppakken.

Focus + Hulp

MENSEN HELPEN ALS BUDGETCOACH
Tijdens de laatste 1,5 jaar dat ik in de schuldsanering zat, kwam ik tot de realisatie dat ik mensen in dezelfde situatie moet helpen. Ik heb tijdens mijn eigen traject zoveel onrecht meegemaakt, en dat wil ik anderen besparen. Hieruit stond het idee van Focus+Hulp en startte ik met het volgen van de opleiding budgetcoach en schuldhulpverlening. Door mijn eigen traject ben ik ervaringsdeskundige geworden en kan ik nu anderen bijstaan. Samen met een cliënt ga ik aan de slag en zoek naar de meest passende oplossing. En dat stukje ‘samen’ is van cruciaal belang.

Maak kennis met Focus+Hulp

SCHULDEN ONDER JONGEREN GROEIEN
Mijn services zijn beschikbaar voor alle groepen, maar op dit moment heb ik vooral te maken met (ondernemende) jongeren. Vaak hebben ze geweldige ideeën, maar door de sterke focus op geld verdienen zien zij randzaken over het hoofd. Wanneer jongeren eenmaal geld aan het verdienen zijn is de verleiding groot om het uit te geven. Diensten waarmee je achteraf kan betalen zijn daarmee ook een doorn in het oog. Maar ook zaken als geld afdragen aan de Belastingdienst wordt vaak vergeten. Met mijn coaching probeer ik dit op orde te krijgen met de cliënt en hen preventief behoeden.

ERVARING MET FLANDERIJN
Ik heb lang te maken gehad met Flanderijn, maar tijden veranderen. Laatst vergat ik een rekening te betalen waardoor er weer een envelop van Flanderijn op de deurmat viel. Ik belde voor een regeling en kon een haalbare betalingsreling afspreken. Dat vond ik niet alleen fijn om te horen; ik kreeg ook het gevoel dat Flanderijn samen met mij naar een oplossing wilde zoeken.

WAT BETEKENT TOT HIER. EN NU VERDER. VOOR JOU?
 In mijn optiek is het een positieve campagne waarin wordt opgeroepen tot samenwerking. En juist daar focus ik me op in mijn werk; samen met de cliënt naar een passende oplossing toewerken. Door samen te werken kan je doelen bereiken en sta je naast je cliënt, in plaats van boven hen. 

Flanderijn lanceert de campagne Tot hier En nu verder