Direct naar de content Direct naar de footer

Vanwege Koningsdag zal Flanderijn op zaterdag 27 april gesloten zijn. Wij staan weer voor u klaar op maandag 29 april!

Een helpende hand bieden

In onze campagne 'Tot hier. En nu verder.' roepen we op tot samenwerking. Binnen Flanderijn is het onderhouden en uitbouwen van relaties in het maatschappelijke werkveld dan ook een belangrijk thema. Want juist door de krachten te bundelen kunnen we klanten die hulp nodig hebben, nóg beter ondersteunen.

Ontmoet Marieke van Flanderijn

Ontmoet Marieke

Projectmanager Sociale Innovatie Flanderijn

Marieke is gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn. En juist die ervaring  blijkt nu in haar functie als projectmanager sociale innovatie van  grote toegevoegde waarde.  Ze kent immers het werkveld en de problematiek waar een deel van onze klanten mee te maken heeft.  Door te bouwen aan een waardevol netwerk en partnerships te ontwikkelen, kunnen we er samen voor zorgen dat  klanten die extra aandacht nodig hebben deze ook daadwerkelijk krijgen.  

Uit onderzoek blijkt dat 95% van de Nederlanders met betalingsachterstanden, deze niet moedwillig heeft laten ontstaan. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn, maar hebben vaak te maken met (financiële) tegenvallers, onverwachte levensgebeurtenissen of verkeerde keuzes. Schulden hebben dus veelal ook andere oorzaken dan alleen geld tekort komen.

Daarom is het ook belangrijk dat er vanuit meerdere invalshoeken  naar betalingsachterstanden wordt gekeken en dat we elkaar in de keten weten te vinden. Met hoe meer partners we als Flanderijn samenwerken, hoe meer impact we kunnen maken, vertelt Marieke.  Zo werken we bijvoorbeeld intensief samen met ONSbank, de NVVK en de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Maar dit zijn slechts enkele van onze partners. Op onze nieuwe infopagina vindt u een handig overzicht van alle organisaties waar Flanderijn een samenwerking mee onderhoudt. 

Ontdek onze samenwerkingen

Samen op weg naar een duurzame oplossing

We helpen klanten graag met een duurzame oplossing, vertelt Marieke.  Meestal is dat een betaaloplossing, maar dat lukt niet altijd. Soms is een situatie te complex, is er sprake van meer dan alleen financiële zorgen of is iemand het overzicht kwijt. We zoeken dan samen met de klant naar een passende oplossing. Daarbij is het belangrijk dat de lijntjes met verschillende interventies kort zijn en duidelijk is wat de klant mag verwachten van de hulp- of dienstverlening. 

Een divers aanbod aan samenwerkingspartners
Flanderijn onderhoudt verschillende samenwerkingen met maatschappelijke organisaties, zoals SchuldHulpMaatje. Een schuldhulpmaatje is een geschoolde vrijwilliger die helpt om de financiën weer op orde te krijgen. Samen met een hulpvrager brengt hij in beeld wat er nodig is om schulden te regelen en weer inzicht te krijgen in de financiële situatie, maar ook om iemand te ondersteunen en te bemoedigen. Via de Nederlandse Schuldhulproute (NSR), een andere samenwerkingpartner van Flanderijn, komen we makkelijk in contact met ieder lokaal schuldhulpmaatjesnetwerk. Hierdoor kunnen we een klant altijd matchen met een schuldhulpmaatje bij hem of haar in de buurt!

Het inzetten van een schuldhulpmaatje
Voor een klant kan het spannend zijn om contact te leggen met een schuldhulpmaatje. Een warme doorverwijzing vanuit Flanderijn kan daarbij waardevol zijn. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat een klant de juiste hulp en begeleiding krijgt.  Daarnaast worden we geregeld gevraagd onze kennis en praktijkervaring over te dragen op een 'Maatjesavond'. Meer weten over de  samenwerking met SchuldHulpMaatje?  Lees dan snel verder!

Lees het verhaal van SchuldHulpMaatje

Inspirerende verhalen in de campagne Tot hier En nu verder

Klanten adviseren met een oplossing op maat
Als ik een advies geef aan een klant, dan is het belangrijk dat dit advies ook aansluit bij zijn of haar situatie. Ik wil daarom altijd eerst (het verhaal van) de klant leren kennen. Vervolgens kom ik niet met een vastomlijnd advies, maar werk ik samen met de klant aan een route naar een mogelijke oplossing.

Ik wil weten wat een klant al gedaan heeft en welke oplossingen hij of zij zelf ziet.  Of het nu gaat om sanering, coaching of een passende betaaloplossing; het  bieden van perspectief staat altijd centraal. Zo ontstaat er  weer vertrouwen  en kunnen we ons samen richten op een schuldzorgvrije maatschappij. Dat is voor mij 'Tot hier. En nu verder.'.